Er du paranoid?

Hvis du bor i by eller er opptatt av mediene er det ikke usannsynlig.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sjefen hilser ikke på deg når du kommer på jobb: Nå er det like før du får sparken. Vennene dine ler rundt restaurantbordet når du returnerer fra toalettet: De ler garantert av deg.

Hender det at du tenker slik? Da er du blant de 25 prosent av befolkningen som stadig vekk har paranoide tanker.

Les også: Sjefen er klin kokos

Byliv og media har skylden

1 av 4 av oss er nemlig overdrevent mistroiske i hverdagen. Det viser forskning presentert i boken «Paranoia: The 21st Century Fear», av den britiske psykologen Daniel Freeman.

Han sier at vårt store mediekonsum og det at stadig flere bor i byer er med på å gjøre oss mer paranoide.

De fleste klarer å riste av seg paranoide tanker når de oppstår, men andre får en stressende hverdag der alt blir mistenkelig. De begynner å ta all verdens forholdsregler for all verdens tenkelige og utenkelige scenarier, de blir engstelige, deprimerte og får følelsesmessige problemer.

Etter hver trekker de seg tilbake, unngår alle situasjoner de oppfatter som truende og de mister kontakt med andre mennesker.

Selvoppfyllende profeti

Hvis en person er ekstremt selvfokusert, paranoid og mistenkkeliggjør vennene sine hver gang han ser dem, vil de til slutt ikke orke å forholde seg til ham lenger. For den paranoide blir det en selvoppfyllende profeti. Han opplever å ikke kunne stole på vennene, og får sin frykt bekreftet, forklarer Freeman til USNews.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer