Er du blant dem som kjenner at det klør i fingrene når salgsplakatene lyser mot deg fra butikkvinduene, og bare må stikke innom i fall du kan gå glipp av et kupp?
Da er du i så fall ikke alene. Tidligere undersøkelser har antydet at rundt fem prosent av befolkningen i den vestlige verden er så hekta på shopping at det er blitt et personlig problem. En ny amerikansk undersøkelse viser imidlertid at tallet kan være dobbelt så høyt.
Er du shopoholiker? Ta testen her
Mister kontrollen
Den gode nyheten er at det er fullt mulig å gjøre noe med det. Den samme undersøkelsen viser nemlig at det er en bestemt mekanisme i hjernen som gjør at vi mister kontrollen når vi er på en shopping-bølge. De rasjonelle, fornuftige tankene settes til side, og erstattes av våre primitive lyster og behov, skriver timesonline.co.uk
Reklameindustrien har ifølge forskerne bak undersøkelsen brukt enorme summer, og spesialisert seg på måter, for at vi skal narre oss selv til å tro at vi trenger eller ønsker oss ting vi i utgangspunktet ikke har bruk for.
Ved bruk av enkle teknikker kan du imidlertid snu forestillingen på hodet, og "lure" hjernen din til å bruke mindre.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger