Er pendlerne glemt?

Mens bensinprisene stiger, har pendlersatsene stått stille siden 1999.

Er pendlerne glemt?
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som hvert år kan trekke fra noen kroner på skatten som følge av reisefradraget? Det kan være på tide å kreve mer. Mens bensinprisene har steget kraftig de siste årene, har ikke pendlersatsene blitt rørt siden 1999. Den gang ble de oppjustert til 1,40 kroner per kilometer (0,70 kroner per kilometer over 35.000 kjørte).

Nesten 10 år senere er satsene fortsatt de samme. Det eneste som øker, er beløpet du må trekke fra før du har krav på fradrag. Dette beløpet har nemlig økt fra 7.000 kroner til 12.800 kroner i samme periode.

Private lønnsmottakere har allerede levert årets selvangivelse, men det kan likevel være nyttig å vite dette om reisefradrag.

Mindre og mindre

1,40 kroner er selvsagt mindre i 2008 enn det var i 1999. Ifølge Statistisk sentralbyrås prisvekstkalkulator er 1,40 kroner i 1999 det samme som 1,69 kroner i dag. Dette er i henhold til den generelle prisveksten i landet.

Bensinprisene følger imidlertid ikke den generelle prisveksten. I 1999 lå bensinprisene i snitt på 9 kroner per liter. Justert for inflasjonen tilsvarer dette 10,73 kroner i mai 2008. Men bensinprisene er en annen historie. Enkelte steder i landet er det rapportert inn bensinpriser til over 14 kroner literen. Hvis pendlersatsene hadde økt tilsvarende siden 1999, ville de i dag ligget på drøyt 2 kroner per kilometer. Satsene følger dermed verken den generelle prisstigningen, eller prisstigningen på bensin.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer