Senterleder Beate Boman Larsen i Steen og Strøm, sier at det er svært sjelden at norske kunder pruter på prisen. Innenfor de fleste produkter er det heller ikke mye å hente sier hun, men du kan ofte få med et par sokker eller t-skjorter dersom du ber om det.
- Dersom du ønsker å få ned prisen på en vare, er den mest vanlige metoden å be om rabatt på store kjøp Butikkene er ofte villige til å gi et avslag på 5 - 10 % dersom kunden er hyggelig. Her er det ingen absolutt regel, ettersom pruting tar mye tid for både kunde og ekspeditør.
Skulle pruting bli mer utbredt, ville man være nødt til å ansette flere ekspeditører, som igjen ville gjøre utslag i prisen på varene, sier Larsen. Hun er derfor fornøyd med dagens system, og mener at marginene i norske butikker er på det nivået de burde være.
Et dilemma
Ifølge forbrukerombud Torfinn Bjarkøy er pruting et dilemma. I en artikkel i Aftenposten sier han at når noen pruter, går det utover de som ikke pruter. Det tar tid for både selger og kjøper å prute, og han understreker at det ikke er prutingsmonnet som er viktig, men den endelige prisen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger