Et hopp for beina

Her er trikset for å få sunne bein: Ta tyngdekraften til hjelp.

Årlig brekker cirka 9000 voksne nordmenn hoften og 15 000 håndleddet. Foto: /colourbox.com
Årlig brekker cirka 9000 voksne nordmenn hoften og 15 000 håndleddet. Foto: /colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hoftebrudd, håndleddsbrudd og ryggvirvelbrudd. En medvirkende faktor ved de fleste brudd hos eldre er osteoporose, eller beinskjørhet.

Faktisk vil hver tredje kvinne i Norge over 50 år utvikle osteoporose. Og om du tror dette tallet er lavt sammenlignet med andre land, tar du feil. Norge er nemlig på bruddtoppen i verden, uten at man helt vet hvorfor.

Les også:Cola kan gi skjøre beinLes mer om osteoporose på LommelegenTran ga skjøre bein

Forskerne har lenge ment at mye skyldes livsstil og kosthold, men at også genetisk disposisjon kan spille en rolle. Siste nytt på denne fronten er at vektbærende trening er det som skal til for å opprettholde sunne bein.

Løp og hopp

Vektbærende trening er betegnelsen på treningsformer der man bruker tyngdekraften som belastning, altså kroppens egen tyngde.

- Kondisjonstrening som løping og hopping er blant de viktigste aktivitetene som kan gjøre beina sterkere, sier forskerne, ifølge Reuters Health.

Denne typen aktivitet vil gi en mekanisk belastning på skjelettet, noe som vil stimulere beindannelse og øke oppbyggingen av beinmasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer