Det er fort gjort å rive med seg en tilbudsvare eller to i farta når man er på matbutikken, men som alltid er det lurt å sjekke prisen før man slår til på et tilbud.
Det viste seg å stemme på Coop Obs Mo i Rana. For med Obs’ «dobbel deal»-konsept kan man kjøpe to pakker med Philadelphia-kremost for 50 kroner.
En pakke koster imidlertid 20,30 kroner - noe som betyr at man ikke sparer noe som helst og at det er smartest å kjøpe én pakke istedenfor to.

Coop svarer: - Ingen blir lurt
Til DinSide kommer Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, med følgende forklaring.
- Det er tøff priskonkurranse i dagligvarebransjen, hvor Obs er en lavpriskjede og den kjeden med desidert flest kampanjer og tilbud til kundene. Her har prisen på produktet blitt presset ned, og kundene betaler selvsagte den laveste prisen på 20,30 kroner i kassen uavhengig av om de kjøper ett eller flere produkter. Ingen blir lurt, sier han og fortsetter:
- Her har man rett og slett bare ikke rukket å ta ned etiketten med 2 for 50. Med så mange tilbud og kampanjer så kan det skje, men vi bestreber oss alltid på å ha riktig materiell oppe. I dette tilfellet er det oss selv det rammer ved at noen kunder kanskje tror produktet koster mer enn det faktisk gjør.
Ikke første gang
Det er ikke første gang slike «tilbud» dukker opp, og DinSide har tidligere skrevet om at folk reagerer på Coops tilbudskampanjer.
I november reklamerte Coop for en «dobbel-deal» på Coop melkesjokolade, der kunden kunne kjøpe to sjokoladeplater til 35 kroner. Ei plate kostet imidlertid 17,50 - noe som betydde at man ikke sparte ei eneste krone dersom man kjøpte to i stedet for én.

Raser mot «tilbud»: - Smakløst
Coop hadde også et tilsvarende tilbud på tropisk juice, der enhetsprisen er 22,90 - samtidig som det ble reklamert for en dobbel-deal der man fikk to for 48 kroner.
Butikken hadde også rabatt på nøtter: Kjøp en pose cashewnøtter for 29,50 - eller 2 for 60.
Kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Simen Kjønnås Thorsen, fortalte at butikkjeden aldri hadde noen intensjon om å villede kundene, og at det hadde skjedd en feil.