I Norge har det vært forbudt å markedsføre konkurranser hvor forbrukerne må kjøpe noe for å kunne delta. Dette forbudet er nå opphevet, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.
Som du kanskje har lagt merke til hvis du har lest konkurransevilkår i Norge står det ofte at konkurransen "ikke er kjøpsbetinget".
Dette gjaldt for eksempel Coca-Cola da de hadde en konkurranse hvor du fant en kode på innsiden av etiketten. Da hadde de skrevet på utsiden av etiketten at du også kunne bli med i trekningen ved å gå inn på en spesifikk nettside.
Du trengte altså ikke kjøpe brusen for å bli med i trekningen.
Gmail-reklame ser ut som e-post
Friere tøyler
Men nå er altså regelen endret. Det kan bety at vi får se mer av annonser som på bildet øverst i saken.
Likevel skal markedsføringen være informativ og ikke villede forbrukerne.
– Det er viktig at forbrukerne får god og riktig informasjon om konkurranser, herunder vilkår og forutsetninger for å delta. I motsatt fall vil konkurransen kunne være ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Vil stanse skjult reklame på nettet
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger