EU endrer konkurranseregler

Nå får norske bedrifter friere tøyler.

I Norge har det ikke vært lov med slike kampanjer, men fra 1. juli ble loven endret. Foto: Arnoldclark.com/Colourbox
I Norge har det ikke vært lov med slike kampanjer, men fra 1. juli ble loven endret. Foto: Arnoldclark.com/Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Norge har det vært forbudt å markedsføre konkurranser hvor forbrukerne må kjøpe noe for å kunne delta. Dette forbudet er nå opphevet, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Som du kanskje har lagt merke til hvis du har lest konkurransevilkår i Norge står det ofte at konkurransen "ikke er kjøpsbetinget".

Dette gjaldt for eksempel Coca-Cola da de hadde en konkurranse hvor du fant en kode på innsiden av etiketten. Da hadde de skrevet på utsiden av etiketten at du også kunne bli med i trekningen ved å gå inn på en spesifikk nettside.

Du trengte altså ikke kjøpe brusen for å bli med i trekningen.

Gmail-reklame ser ut som e-post

Friere tøyler

Men nå er altså regelen endret. Det kan bety at vi får se mer av annonser som på bildet øverst i saken.

Likevel skal markedsføringen være informativ og ikke villede forbrukerne.

– Det er viktig at forbrukerne får god og riktig informasjon om konkurranser, herunder vilkår og forutsetninger for å delta. I motsatt fall vil konkurransen kunne være ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Vil stanse skjult reklame på nettet

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer