Expert på prissetting?

Vi blir til stadighet bedt om å "sjekke prisen" i el-kjedenes reklameaviser. Vi tok dem på ordet.

Expert på prissetting?
Publisert
Sist oppdatert

Helt siden Forbrukerombudets knusende vedtak mot Elkjøp i 2001, har reklameavisene til de store, norske el-kjedene stort sett vært rensket for reklameslagord som "salg", "nå kun" og "pris nå".

Det skyldes rett og slett at de ikke har lov til å bruke disse uttrykkene om produkter som ikke har noen før-pris, en aktivitet som reguleres av markedsføringsloven § 3.

Når det ikke lenger er lov å benytte for eksempel salg til å selge produkter med uforandret pris, må en ty til andre, litt mer subtile virkemiddel. Det kan for eksempel dreie seg om å skrive "Nå braker det løs!" med store bokstaver på reklameavisens forside, uten at det egentlig er klart hva som braker løs, eller en kan benytte seg av et nyere virkemiddel:

Å sette et stempel med "Sjekk prisen" på utvalgte varer.

Det er en påstand det skal godt gjøres å forby, ettersom el-kjedene tilsynelatende ikke gjør noe annet enn å be potensielle kunder om å legge merke til prisen, eventuelt sammenlikne den med konkurrentenes priser. Den psykologiske effekten er likevel opplagt: Kjedene ber oss vel ikke om å legge merke til akkuratdenne prisen hvis ikke den er oppsiktsvekkende på en eller annen måte?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer