Med en flat sats på kroner 1,40 per kilometer og økt sats for skatt på alminnelig inntekt til 29 prosent vil pendlere med lang reisevei få tilbakebetalt alle sine reiseutgifter, og i enkelte tilfeller mer enn som så.
Slik forholdene er i dag får pendlere som reiser kollektivt kun fradrag for faktiske utgifter til billett. Personer som får godkjent bruk av bil får fradrag etter en kilometersats på 1,95 kroner per kilometer. Dette er en overkompensasjon, mener finansdepartementet og støtter seg på tall fra opplysningsrådet for veitrafikken.
Ifølge departementet fører de store bilfradragene til at flere kjører bil enn det som er ønskelig ut fra miljøhensyn. Regjeringen tror også nye regler vil bidra med en betydelig effektivitetsgevinst for landets ligningskontorer.
Tallenes tale
Vi tar utgangspunkt i NSBs typiske pendlertog, Intercity-strekningene mellom Oslo, Tønsberg og Skien.
Pendlere bosatt i Tønsberg har en reisevei per dag på omlag 200 kilometer. Våre beregninger viser at i løpet av et år vil reell kostnad for pendleren utgjøre 2.528 kroner.
Pendlere som reiser mellom Skien og Oslo vil gå med overskudd! Med en daglig reisestrekning på 340 kilometer, får de tilbake mer fra staten i form av skattelette enn de betaler for reisen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger