Få tror på forsikringsnæringen

Nå vi bransjen stramme seg selv opp.

Publisert
Sist oppdatert

En undersøkelse gjennomført av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Forbrukerrådet viser at forbrukere har lav tillit til forsikringsbransjen:

Ikke kjøp denne forsikringen

  • I undersøkelsen sier seks av ti forsikringskunder at forsikringsselskapene med vilje lager kompliserte vilkår for at det skal bli vanskelig å sammenlikne tilbudene fra de ulike tilbyderne.
  • Over halvparten mener det er for dårlig samsvar mellom forsikringsdekningen slik den blir markedsført, og slik den faktisk er.
  • Undersøkelsen viser også at sju av ti tror at bransjen betaler ut mindre enn halvparten av premieinntektene som skadeerstatning.
  • Åtte av ti sier i undersøkelsen at de ikke stoler på dagens praksis med partsoppnevnte sakkyndige i personskadesaker.
  • Finansnæringens konklusjon er at de sliter med et omdømmeproblem. Bransjen selv foreslår at forsikringsselskapene bør lage et minsteprodukt med akseptabel trygghetsnivå for slik gjøre forsikringsproduktene enklere for kunden å forstå. Videre foreslås det skjerpede krav til hvordan forsikringsproduktene skal markedsføres.

    For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

    Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

    Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer