Ikke fått faktura?

Faktura-tabbe kan gi smell seinere

… eller du kan slippe unna å betale regningen, men da må det gå laaang tid.

BORTE: Dersom du ikke har fått fakturaer på månedsvis for Internett, og feilen ligger hos leverandørens faktureringsavdeling, må du da betale fakturaer for flere måneder når feilen blir oppdaget? Les saken for å få svar. Foto: Dinside
BORTE: Dersom du ikke har fått fakturaer på månedsvis for Internett, og feilen ligger hos leverandørens faktureringsavdeling, må du da betale fakturaer for flere måneder når feilen blir oppdaget? Les saken for å få svar. Foto: Dinside Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har kjøpt og mottatt internett fra samme leverandør i flere år. På grunn av noen omlegginger hos leverandøren, ble vi en periode fakturert via post i stedet for avtalegiro, men siden mai har vi ikke fått noen faktura, verken i postkassen eller nettbanken. Internett har vi, derimot, hatt hele veien.

I september oppdaget vi de manglende fakturaene siden mai, og ringte leverandøren for å opplyse om dette. Må vi nå betale for månedene vi ikke har mottatt faktura?

Dette spørsmålet stilles via nettjenesten Advokatenhjelperdeg.no.

Vant til at det går av seg selv

Før du tenker at dette er en lite observant forbruker som ikke får med seg at regningene uteblir i flere måneder, er det verdt å minne om at når fakturaene betales automatisk med avtalegiro i nettbanken, er dette noe de fleste av oss vier lite oppmerksomhet.

Vi regner jo med at regningene kommer som de skal og betales likedan.

Ja, du må betale alt

Men hva svarer advokaten på spørsmålet over - må forbrukeren betale alle fakturaene som ikke er mottatt når det later til å være omleggingen hos internett-leverandøren som må ha forårsaket en eller annen feil i faktureringssystemet deres?

Så lenge du har avtale om kjøp av internett og dere får dette levert, plikter du å betale. At de har en omlegging som fører til forsinket utsendelse av faktura, endrer ikke dette, svarer advokat Espen Rekkedal.

Dermed må altså forbrukeren i dette tilfellet betale alle de forfalte fakturaene på én gang nå som Internett-leverandøren har fått beskjed om feilen og forhåpentligvis retter opp.

PENGETRØBBEL: Trenger du penger du ikke har og vurderer kreditt- og forbrukslån som eneste løsning, bør du utforske mulighetene for å få et privat lån først. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Hva om faktura-tabben gir betalingsvansker?

En slik ekstra stor faktura kan imidlertid skape problemer for noen.

Selv om det riktignok ikke har blitt trukket som vanlig fra kontoen din, og den manglende faktureringen har ført til «tvangssparing», kan det jo hende at du har brukt opp de ekstra pengene uten å tenke over det - og da blir det jo en real smell å få fire månedsfakturaer på én gang.

Løsninger på dette kan være å …

  • påse å alltid ha en solid økonomisk buffer i bakhånd - da vil slike uventede utgifter være «grei skuring» om de skulle dukke opp, du betaler regningene umiddelbart og «problemet» er ute av verden én gang for alle.
  • snakke med Internett-leverandøren og forklare hvordan feilen har påvirket den økonomiske situasjonen din - det kan hende at leverandøren vil imøtekomme deg ved å for eksempel stykke opp regningene i mindre deler.
SIKKERHETSNETT: Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand forklarer hvorfor du bør ha en bufferkonto. Vis mer

Fakturaene blir foreldet

Ja, fakturaer har en foreldelsesfrist - nærmere bestemt i foreldelsesloven som «alminnelige foreldelsesfrist».

Ifølge loven blir fakturaene dine foreldet etter tre år.

- Dersom krav ikke blir fakturert, inntrer foreldelse tre år etter at leverandør kunne krevd betaling. Tidspunkt for betaling er ofte regulert i avtalen med en fast dato hver måned eller når varen/tjenesten er levert, altså når måneden er over. Poenget er at det er ikke fakturadato eller -forfall som styrer foreldelse, men avtalen om leveranse, forklarer advokat Rekkedal overfor Dinside.

Når firma mister oversikten over utsending av fakturaer eller hvorvidt fakturaene blir betalt, kan de til slutt oppleve at fakturaene foreldes. Da har de ikke lenger anledning til å få inn pengene fra kundene sine, skriver fakturatjenesten Debet.no.

Men ved å følge opp ubetalte fakturaer med utsendelser av purringer og eventuelt inkassovarsel, unngår firmaet at foreldelsesfristen for fakturaene blir gjeldende, står det videre.

Så, i prinsippet kan du slippe unna med å betale fakturaene dersom verken du eller de som fakturerer deg oppdager feilen - men det er risikabelt for forbrukere å «spekulere» på denne måten.

Når inkassovarsel ikke kommer, da?

Til sist kan vi spørre oss om en skyldner er fritatt for å betale omkostninger hvis inkassovarselet ikke er mottatt?

Visma svarer med bakgrunn i inkassoloven at dersom både faktura og inkassovarsel er betryggende avsendt til korrekt/registrert adresse, er ikke skyldner fritatt for å betale - uansett om fakturaene og inkassovarselet ikke er mottatt av skyldner.

Dette bekreftes av Forbrukerrådet: Dersom inkassobyrået kan dokumentere at inkassovarselet er sendt på en forsvarlig måte, hjelper det ikke at det blir forsinket i posten, forsvinner eller av en annen grunn ikke blir mottatt. Har du flyttet og ikke meldt adresseendring til kreditor, har inkassobyrået også oppfylt forpliktelsene sine dersom kravet er sendt til den adressen du har oppgitt.

Du kan imidlertid klage hvis du mener det er gjort en feil ved inndrivingen fra kreditor eller inkassobyrået. Først må du rette klagen til dem du mener er ansvarlig for feilen, deretter er Finansklagenemnda, og eventuelt Datatilsynet, neste klageinstans.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer