En kar fra bergensdistriktet bestilte i fjor vår to Klipsch-høyttalere fra nettbutikken Multicom. De 8.102 kronene ble betalt, men noen uker senere fikk han en e-post om at butikken var utsolgt for høyttalerne, og at de snart skulle få nye på lager.
Flere uker gikk, før han fikk beskjed om at Multicom ikke kunne levere varene likevel – høyttalerne hadde gått ut av sortimentet til både butikken og leverandøren.
Mannen fikk pengene tilbake, men var likevel ikke fornøyd – han mente nemlig at det var inngått en bindende avtale mellom ham og butikken, og at høyttalerne kostet langt mer hos andre butikker.
Nå får han medhold fra høyeste hold, på grunn av finurlige paragrafer som kan gi deg erstatning når butikker går tom for varer.
Dette har du krav på
Her er en kort forklaringen på hvorfor du kan få tilbake penger om butikker blir utsolgt, for eksempel under et salg:
- Når du bestiller og betaler for en vare på nett, inngår du en bindende avtale mellom deg og butikken. Du betaler, butikken skal levere.
- Leverer ikke butikken, har forbrukerkjøpsloven en haug paragrafer som trer i kraft. Blant annet at du kan kreve erstatning for tap.
- Og skal du kjøpe en vare for én pris, men må kjøpe den for en annen høyere pris, har du lidd et tap som følge av det som kalles et dekningskjøp. De ekstra kronene du måtte ut med for dette, kan du få erstattet fra butikken.
Derfor 3.400 kroner
Med disse paragrafene i ermet, ble saken til mannen uten høyttalere behandlet av Forbrukerklageutvalget (FKU, tidligere FTU).
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger