- Får deg til å kjøpe et dyrere produkt

Ny og svært omfattende rapport dokumenterer det mange trodde på forhånd: Elektronikkjedene får deg til å betale mer enn du hadde tenkt.

LOKKETILBUD: I kundeavisen blir du lokket av en TV til superpris, men det er sjelden det produktet selgeren i butikken vil anbefale deg.  Foto: Colourbox.com
LOKKETILBUD: I kundeavisen blir du lokket av en TV til superpris, men det er sjelden det produktet selgeren i butikken vil anbefale deg. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) har siden 2004 samlet sammen data fra elektronikkbransjen, for å gjøre den kanskje mest omfattende gjennomgangen av bransjen i Norge.

Nå er rapporten klar, og den bekrefter det mange forbrukere har tenkt i lang tid. Elektronikkbransjen får deg til å betale mer enn du hadde planlagt før du gikk inn i forretningen.

Anbefaler ikke billigproduktene

Hver uke kommer nye tilbudsaviser i posten fra elektronikkjedene, og produktet på forsiden er gjerne så billig at det får hvem som helst til å sikle.

Rapporten fra Sifo avdekker blant annet at disse produktene sjelden blir vinnere på salgsstatistikken. For når kunden kommer til butikken og etterspør tilbudsproduktet, stiller selgeren en rekke spørsmål - en såkalt behovsanalyse - før selgeren konkluderer med at kunden egentlig har behov for et dyrere produkt.

- Dermed selges det annonserte billigproduktet i mye mindre grad enn man skulle trodd ut fra pris og annonsering, skriver Sifo i den omfattende rapporten.

Dette er selvfølgelig ikke bare uheldig for lommeboken til kunden, men importørene av produktene fortviler over at de annonserte produktene deres ikke blir anbefalt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.