Google får bot i Frankrike

Får en halv millard i bot

Det franske datatilsynet er ikke nådige, og nå har det svenske datatilsynet innledet tilsyn.

FÅR BOT: Franske myndigheter har bøtelagt Google for brudd på GDPR-lovgivningen. Foto: Mike Segar/Reuters/NTB Scanpix
FÅR BOT: Franske myndigheter har bøtelagt Google for brudd på GDPR-lovgivningen. Foto: Mike Segar/Reuters/NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Google er i hardt vær hos europeiske forbrukermyndigheter om dagen, særlig etter at GDPR-personloven ble innført i fjor.

Nå har det franske datatilsynet (CNIL) ilagt Google en bot på 50 millioner euro, eller nesten en halv millard kroner, for brudd på GDPR-lovgivningen.

Det basert på henvendelser fra to grupperinger, NYOB (None of your business) og La Quadrature du Net (LQDN), som henvendte seg til myndigheten i mai i fjor.

Fant to klare brudd

Mer spesifikt har CNIL undersøkt prosessen der man oppretter en Google-konto fra en ny Android-enhet.

Spesielt er det to ting det franske datatilsynet har reagert på:

Mangel på god informasjon og åpenhet: Myndigheten mener at viktig informasjon, som hensikten med å samle inn data, hvor lenge data blir lagret og hvordan de brukes for tilpassed annonser, ikke kommer tydelig frem og er spredt mellom flere dokumenter. For å lese enkelte av disse tingene, kreves det 5-6 handlinger fra brukeren. I tillegg anses mye av informasjonen å være skrevet på et avansert språk som vanskelig å forstå.Mangel på samtykke for personaliserte annonser: Tilsynet mener at brukeren ikke blir informert tilstrekkelig om personaliserte annonser. Blant annet er det umulig å vite at dette går på tvers av flere tjenester (Google-søk, YouTube, Google Maps, Google Home, Play butikk etc.), og å tilpasse personlige annonser ligger godt gjemt under en «flere innstillinger»-knapp, der samtykkene allerede er huket av på forhånd. Tilsynet mener også at «Jeg godtar alt»-kryssboksene ikke er tilstrekkelig for å innhente spesifikke tillatelser til de ulike

Dette er første gang franske myndigheter usteder en bot på grunn GDPR-loven, og beløpet er satt etter graden av alvor. De mener Google har brutt de tre viktige tingene i GDPR: transparens, informasjon og samtykke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer