Får ikke stoppet mobiltjeneste

Mobiltjenesten Cellus følger ikke spillereglene, men sier de skal rydde opp.

Foto: Faksmile: Cellus.no
Foto: Faksmile: Cellus.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- I løpet av en måned ble det brukt 128 tellerskritt, til en pris av 1.090 kroner. Litt over 80 prosent var mobile innholdstjenester fra telefonnummeret 1968, sier Petter Aaland til DinSide.

Et av barna i Aalands husstand har bestilt ringetonepakke eller lignende fra Cellus.no. Nå får ikke Aaland stoppet tjenesten.

Innholdsleverandøren skal stoppe utsendelsen av abonnementstjenester dersom du sender SMS med kodeordet ”STOPP” til det kortnummeret tjenesten blir levert fra, ifølge Forbrukerombudet.

Stopper ikke

Det fungerer imidlertid ikke. Aaland har sendt stopp-meldingen flere ganger, han får forskjellig svar. Siste gangen han sendte "STOPP" til 1968 fikk han sms tilbake: "For å stoppe en tjeneste send til 1968:". Det var alt.

Videre har han sendt tre mail til Cellus support og ringt kundetelefonen to ganger. Han har fått automatisk svar på et par av mailene med en kode for "saken". Da han ringte fikk han beskjed fra en telefonsvarer, "hvis du ønsker å stoppe tjenesten, send stopp til 1968", deretter ble samtalen avsluttet. - Jeg ser at flere nettforum har diskutert dette, og de fleste sier at de sliter med å stoppe tjenesten. Det kan nok være vanskelig for en ungdom å si i fra til foreldrene om at de ikke får til å stoppe tjenesten, sier Aaland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer