Tirsdag ble det kjent at mobil- og telegiganten Telia kjøper kabelselskapet Get.
Resultatet blir at Telenor nå får konkurranse fra Telia også på TV-distribusjon og bredbånd. Det kan bety at hverdagen for deg og meg på sikt kan endre seg kraftig, både når det gjelder mobilabonnement, bredbånd hjemme og TV-tilbudet både i stua og på mobilskjermen.
To store deler «alt»
- For meg høres dette ut som en konsolidering av et duopol, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs til Dinside.
Et duopol er en situasjon der to store aktører deler markedet mellom seg. Det har jo Telia og Telenor gjort lenge med mobil. De fleste andre mobilselskaper har avtaler med én av dem. Unntaket er Ice, som er i ferd med å bygge et tredje mobilnett i Norge.
- Telia er store på mobil, men har ikke fått fotfeste på fastnettsiden. Det høres derfor fornuftig ut at de nå skaffer seg dette fotfestet gjennom å kjøpe Get, sier Aarønes.
Get har om lag 518.000 husholdninger og bedrifter på sitt fibernett, og mer enn én million kunder med TV og bredbånd.
Telenor har på sin side mer enn 500.000 kunder på de gamle telefonlinjene og om lag 200.000 på fiber.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger