Får Posten på døra

Til høsten vil Posten prakke på deg pakker med vareprøver. Betenkelig, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Publisert
Sist oppdatert

Flere hundre postkontorer er lagt ned de siste årene. Mange ansatte er sagt opp. Prisene på posttjenester har økt markant.

Aggressivt

I stedet vil postbud nå banke på dørene til folk i byer og tettsteder for å levere ut reklame i form av 8 - 10 vareprøver i pakker.

Den nye tjenesten skal bringe nye kroner inn på Postens konti ved at bedrifter betaler for "plass" i pakkene. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon stiller spørsmålstegn ved praksisen.

- Jeg vil minne Posten på at Markedsføringsloven forbyr dem å bruke såkalt "ekstra påtrengende markedsføring", sier Thon til DinSide.

I dag er det ulovlig å sende ut reklame på for eksempel e-post dersom kundene ikke har sagt ja til det på forhånd.

Ny metode

- Jeg ser dette som en vel så påtrengende markedsføringsmetode som e-post, sier Thon.

- Hvorfor velger Posten å begynne med dette?

- Det kan du spørre om. Dette er individuelt rettet reklame, og de prøver en vei innen markedsføring som er uprøvd. Jeg tviler likevel på at folk vil ønske dette velkommen, sier Thon.

Line Fredriksen, pressetalskvinne i Posten, hevder det motsatte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer