Farget diesel: 200.000 i bot!

En lastebil over 20 tonn som kjører med farget diesel skal ilegges 100.000 kroner i bot. Ved gjentakelse dobles boten.

Publisert

Det som kjennetegner norske lover og forskrifter er lovgivernes uvanlig høye ambisjoner om å kunne fintilpasse lovverket til enhver tenkelig situasjon og enhver tenkelig bruker. Det finnes for eksempel ingen norske trafikkskilt uten et underskilt hvor det står "Gjelder ikke...". Det finnes ingen skatt som ikke noen er fritatt fra om de har minst to vonde ben og er pendlere. Det finnes ingen avgift som ikke er lavere for bønder (ok, nesten da).

Norske biler har verdens høyeste kjøpsavgifter, men for at næringslivet, hvor transport er en del av verdikjeden, skal kunne konkurrere, er varebiler, busser og lastebiler ilagt mye lavere avgifter enn kjøretøyer til personlig bruk.

Vi er også på verdenstoppen når det gjelder avgifter på bensin og diesel. Dette er også trist og leit for noen, og tilsynelatende tilfeldige kjøretøyer er derfor unntatt fra særavgiften på diesel. Traktorer er unntatt, men ikke lastebiler. Militære kjøretøyer er unntatt, men ikke politibiler.

Den avgiftsfrie dieselen er merket med noen kjemiske stoffer som bl.a. gir en blå farge. Den kalles på folkemunne "rød diesel".

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer