Svindel:

«Faser ut BankID»

Svindlerne følger godt med i nyhetsbildet, men denne meldingen her, må du slette med en gang.

KLASSISK SVINDEL: Feilstavet merkenavn, ugjenkjennelig URL, oppfordring til å autentisere seg - fra et utenlandsk nummer. Skjermdump: Dagbladet
KLASSISK SVINDEL: Feilstavet merkenavn, ugjenkjennelig URL, oppfordring til å autentisere seg - fra et utenlandsk nummer. Skjermdump: Dagbladet Vis mer
Publisert

«Hei. Vennligst autentiser deg selv på vår oppdaterte plattform. Vi vil sakte fase ut BankID.»

Feilstavet merkenavn, ugjenkjennelig URL, oppfordring til å autentisere seg - fra et polsk nummer. Det var mange pekepinner på at meldingen som tikket inn hos en kollega klokka ti over tre i dag, var humbug og svindel.

Men så var det den ene lille detaljen: Vi vil sakte fase ut BankID. Her ringer det en ørliten bjelle. Er det noe vi har gått glipp av?

Selvfølgelig ikke.

Svindel

- Det er selvfølgelig svindel. Hundre prosent sikkert, sier Hege Steinsland, kommunikasjonssjef i BankID, til DinSide.

Har du mottatt meldingen, er anbefalingen klar: Slett den med en gang.

- Jeg har ikke sett akkurat denne, men det er mange varianter ute.

De har heller ingen planer om å fase ut BankID.

- Dette var en herlig variant, det skal vi ikke. Men vi skal fase ut BankID på mobil. Svindlerne følger godt med i nyhetsbildet og får med seg endringer som de utnytter, for eksempel når skattemeldingen kommer. De følger med, og tenker at her er det mulighet for å lure noen.

- Ring banken!

BankID var ikke kjent med akkurat dette svindelforsøket, men de er ikke ukjent med at navnet misbrukes i svindelforsøk.

- Det er ikke sånn vi administrerer dette, vi sender ikke ut SMS-er med lenker, sier Steinsland.

GÅ TIL KILDEN: Hege Steinsland i BankIDs råd er klart: Trykk aldri på lenker i slike SMS-er, gå direkte til kilden. Foto: BankID
GÅ TIL KILDEN: Hege Steinsland i BankIDs råd er klart: Trykk aldri på lenker i slike SMS-er, gå direkte til kilden. Foto: BankID Vis mer

Rådet er klart, dersom du lurer på om det er noe i SMS-ens innhold: Gå direkte til kilden, for eksempel nettbanken.

Skulle ulykken være ute, og du gir fra deg informasjon, er det bare én ting å gjøre, ifølge Steinsland:

- Kontakte banken så fort som mulig, slik at de kan begrense omfanget av svindelen. Minutter teller om du har klikket på en slik lenke og gitt fra deg masse informasjon.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer