Dersom du, for eksempel, har leid inn fagfolk til å pusse opp hjemme hos deg, skal det aktuelle firmaet fakturere deg for jobben. Det er, imidlertid, ikke sikkert at det er et kundeidentifikasjonsnummer (KID-nummer) på fakturaen du får tilsendt.
- Det er ikke uvanlig at håndverkere fakturerer uten å bruke KID. Slike nummer skal gjøre det lettere å holde styr på hvilke regninger som er betalt, men det er ikke påbudt å bruke KID, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Dinside.no.

Hvorfor er KID-nummer så lange?
Skriv dette i meldingsfeltet
Så, hva skal du gjøre hvis det ikke er KID-nummer på fakturaen du skal betale?
Iversen anbefaler deg å bruke meldingsfeltet der du vanligvis skriver inn KID til å tydeliggjøre hva betalingen gjelder.
- For en håndverkertjeneste er det lurt å skrive adressen der jobben ble utført. Hvis avtalen din har et nummer, bør du føre det på også, eksemplifiserer han.
Undertegnede, som selv har fått en faktura uten KID, valgte å skrive inn fakturanummer, adresse hvor oppussingen er gjort, samt måned og årstall i meldingsfeltet.
Fakta om KID
- Et kundeidentifikasjonsnummer, forkortet til KID-nummer, brukes ved betaling av en regning for å kunne identifisere kunden og hvilken faktura som er betalt.
- Bruk av KID-nummer på fakturaen er en automatisk prosess som gjør det enklere å holde styr på hvilke regninger som er betalt, da dette ellers er manuelt arbeid.
- KID-innbetalingen blir altså lagret slik at virksomheten får en bedre oversikt over alle innbetalingene, og det er en større trygghet at betalingene kommer riktig fram.
Kilde: Visma

Slik unngår du KID-nummer
Unngå feil kontonummer
Når du betaler en regning uten KID, må du være nøye med å påføre kontonummeret til mottakeren korrekt. Det blir nemlig ikke foretatt noen automatisk sjekk om pengene går rett sted når det ikke er noe KID-nummer på fakturaen.
Hvis du er i tvil om fakturaen stemmer, så tar du kontakt med selskapet før du betaler for å få oppklart usikkerheten, sier Iversen.
