«Direkte utkjøring av ufortollet gods» står det på et klistremerke på en DHL-pakke fra Apple.no.
«Varene du nå har mottatt er ufortollet. Varene må derfor ligge urørt i sin ytre emballasje inntil tollekspedisjonen er foretatt.»
Slike klistremerker kan dukke opp på pakker fra utlandet, og ber deg altså om å ikke åpne pakka før du får beskjed om at den faktisk er fortollet.
Men hva betyr egentlig alt dette?
LES OGSÅ: Tollvesenet tror ikke på mer netthandel med ny momsgrense
Til deg før fortolling
- Reglene sier at varer som kommer til Norge må sendes til tollager, eller til mottakerens lager, før den fortolles innen 10 dager, forteller underdirektør Liv Rundberget i Tollvesenet til Dinside.

Enkelte selskaper, som DHL, kan sende deg varene før de fortolles. Stua di er da «mottakerens lager».
- Men mottakeren har da ikke lov til å ta i bruk varen før de får beskjed om at den er fortolla, fortsetter Rundberget.
Reglene er de samme for deg som bestiller en dings fra Apple, og en fabrikk som bestiller en diger maskin fra Tyskland. Tanken er også den samme: Det skal gå raskere.
LES OGSÅ: Tollvesenet: - Vi belastes av klager på 350-kronersgrensa
Stoler på at du følger
- Tror dere folk følger klistremerkenes befaling om å holde pakka uåpna?
- Det får vi bare håpe på, jeg har ingen grunn til å tro at folk ikke gjør det, sier Rundberget i Tollvesenet.
- Har du ikke? Man må vel være rimelig lovlydig for å følge et slikt klistremerke når man har venta lenge på en vare?
- Jo, men det må være en regel for det. Om ikke, kunne vi ikke tillatt å kjøre varen rett ut. Da måtte varene alltid blitt kjørt til et tollager, som kan ta mange dager.
LES OGSÅ: «Det er i dag levert ei pakke fra ARK EGERTORGET på din dørmatte. Mvh PostNord»
Du risikerer ingenting
Så hva risikerer du om du åpner en slik pakke før den er fortolla? I praksis: Ikke stort.
I prinsippet kan Tollvesenet be om å få sjekke varen din før den fortolles, for å se om papirene deres stemmer. Uten at de kan si hvorvidt dette faktisk blir gjort med privatpersoner eller ikke.
Uansett: Er varen brukt eller spist opp, blir den vanskelig å sjekke. Men eventuelle sanskjoner vil trolig gå utover speditøren, som DHL, ifølge Rundberget. Det er disse selskapene som har ansvar for at du forstår reglene.
LES OGSÅ: Hvor mye kan jeg handle fra utlandet med den nye 350-kronersgrensa?

Må ringe og sjekke
Da Dinside mottok ei slik pakke, fikk vi aldri noen beskjed fra DHL hvorvidt fortollingen faktisk hadde skjedd eller ikke. Vi ringer derfor kundeservice, som sier at joda; den er visst fortolla.
Når vi spør hvordan vi skulle kunne vite det, får vi beskjed om at det kunne vi ikke, uten å ringe DHL eller Apple.
- Er det fraktselskapets ansvar å si fra til kunden når hun kan åpne pakka?

- Det forventer jeg at de gjør, ellers må kunden sitte og vente. Dessuten må kunden vite hva hun eventuelt skal betale, og ha bevis for at varen er fortolla, svarer Rundberget i Tollvesenet.
LES OGSÅ: Gjetter fraktprisen så pakker havner over 350-kronersgrensa
Vil ikke intervjues
Etter gjentatte forsøk på å få et intervju med DHL, mottar vi bare en kortfattet e-post fra DHL sin kommunikasjonssjef Linda Bengtsson.
«Alle forsendelser som direkteleveres må ifølge norsk tollov merkes som ”ufortollet gods”. Dette da en importør ifølge tolloven ikke har lov å bruke godset før godset har blitt tollklarert» skriver Bengtsson.
Når klistremerkene kommer og ikke, hvordan de gir beskjed når kunden faktisk kan åpne pakka eller hva kundene risikerer om de ikke følger klistremerkene, får vi altså ingen svar på.
LES OGSÅ: Mener netthandel fra utlandet var enklere før 350-kronersgrensa