Brukte feil kontonummer

Feil kontonummer kostet kvinnen 20.000 kroner

Derfor kan ikke banken overføre pengene tilbake til kunden.

BETALT FEIL? Det er ditt ansvar å velge riktig kontonummer ved betaling i nettbanken. Foto: NTB Scanpix
BETALT FEIL? Det er ditt ansvar å velge riktig kontonummer ved betaling i nettbanken. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Skal du gjennomføre en betaling i nettbanken, gjelder det å være sikker på at du velger riktig kontonummer når du trykker «betal» - hvis ikke kan du nemlig ikke regne med at banken kan reversere betalingen:

Dette fikk en kvinne erfare da hun skulle betale ned på kredittkortet. Ved en feil overførte hun 20.000 kroner til eks-samboerens konto, og krevde dermed at banken overførte pengene tilbake til henne.

Det ville de ikke.

Banken kan ikke gjøre om betalingen

Finansklagenemnda, som har behandlet klagen fra kvinnen, slår enstemmig fast at banken ikke må overføre pengene tilbake til henne, selv om hun har valgt feil kontonummer:

Årsaken finner man i Finansavtaleloven, som blant annet inneholder regler som gjelder ved betalingsoverføringer.

Finansklagenemnda viser til lovens paragraf 31, som handler om feilaktig godskrivning av konto.

Her kommer det tydelig frem at institusjonen, altså banken, kan rette feil innen tre virkedager hvis det er banken som har gjort en feil. Er det derimot snakk om oppdrag fra en tredjeperson, altså en kunde som gjennomfører en betaling, har banken ikke adgang til å rette feil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer