Nav-skandalen

Feilaktige Nav-anmeldelser for 36 millioner

Hele 111 personer ble anmeldt på feil grunnlag mellom 2012 og 2018. Til sammen ble de anklaget for å ha svindlet til seg 36 millioner kroner.

TRE YTELSER: Det er tre ytelser som er representert blant Nav-sakene som er feilaktig tolket ut fra lovverket. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
TRE YTELSER: Det er tre ytelser som er representert blant Nav-sakene som er feilaktig tolket ut fra lovverket. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Dette kommer fram i en omfattende oversikt Arbeids- og sosialdepartementet har sendt til Stortingets kontrollkomité i forbindelse med granskingen av Nav-skandalen.

Av materialet kommer det også fram at sju personer ble dømt eller sendt til soning etter at den store alarmen gikk hos arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) 30. august i år, skriver Bergens Tidende.

Opptil én million per sak

Oversikten viser at nesten alle de 111 sakene dreier seg om folk som har tatt med seg arbeidsavklaringspenger (AAP) på midlertidige opphold i andre EØS-land. Kun tre av sakene dreier seg om sykepenger, og ingen av dem dreier seg om pleiepenger.

Det er disse tre ytelsene Nav har opplyst at de har praktisert regelverket feil for.

I snitt er personene blitt anmeldt for å ha svindlet til seg 324.438 kroner hver. I én av sakene er det anmeldte beløpet på over én million kroner, mens 21 av sakene gjelder summer på over 500.000 kroner.

Fra før av er det kjent at de anmeldte sakene har endt opp med opptil 85 feilaktige domfellelser for trygdesvindel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer