Fettet du bør få i deg

Noen fettyper er viktig å få i seg, mens andre bør du droppe. Kan du forskjellen?

Bytt ut den ferdiglagde salatdressingen med olivenolje.  Foto: Colourbox
Bytt ut den ferdiglagde salatdressingen med olivenolje. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fett er et viktig næringsstoff som kroppen trenger litt av hver dag, blant annet for å bygge opp viktige energilagre.

Fett i maten gir oss dessuten fettløselige vitaminer og de essensielle fettsyrene omega - 3 og omega - 6. Kroppen vår klarer ikke å lage disse fettsyrene selv, og de må tilføres via kosten. I tillegg til at disse fettsyrene forebygger hjerte- og karsykdommer er de viktige for mental utvikling og helse.

For mye usunt fett derimot, kan øke risikoen for hjertesykdom og slag.

Les også:Så mye fett kan du spiseSlik reduserer du kolesterolHva kan du om fett? Test her!

Her er en oversikt over hvordan du skal få den rette balansen i kostholdet ditt.

Enumettet fett

Dette et det fettet som gir størst helsemessig gevinst, og burde være din viktigste kilde til fett. Enumettet fett øker mengden av sunt kolesterol (HDL). I tillegg er fettet viktig for at kroppen skal gjøre nytte av vitamin A, D, E og K. Fettet finnes hovedsakelig i planteoljer, som olivenolje, rapsolje, jordnøttolje, sesamolje, maisolje, avokadoolje og peanøttolje.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer