Fikk #drømmejobben i sosiale medier

På jobbjakt? Du kan øke sjansene dine om du deltar aktivt på nett.

Fikk #drømmejobben i sosiale medier
Publisert
Sist oppdatert

Mange vet at en profil på LinkedIn er lurt hvis du vil at hodejegere og potensielle arbeidsgivere skal legge merke til deg. Men også Twitter kan vise seg å være en interessant rekrutteringskanal – og ikke bare for kommunikasjons- og markedsstillinger.

På Twitter beror det nok riktignok på endel på tilfeldigheter, men det kan likevel være mulig å skaffe seg #drømmejobben hvis du går metodisk og målrettet til verks.

Les også: Assad fikk sommerjobb som konsernsjef

Merkevarebygging

Even Sandvold Roland er, til tross for sin unge alder, en veteran i strategisk bruk av sosiale medier. Hans kommunikasjonsbyrå Rotor jobber for at oppdragsgiverne skal posisjonere seg best mulig mot talentene de ønsker å rekruttere, såkalt employer branding (merkevarebygging i arbeidsmarkedet). Her brukes sosiale medier aktivt som et av flere verktøy.

– Jobbsøkeren kan bruke virkemidler som blogg, LinkedIn og digitale porteføljer for å aktivt ta kontroll over hvordan han eller hun fremstår på nett, og bidra til å bygge seg et navn innen sin nisje. Gjennom dialog på sosiale medier kan du dessuten etablere relasjoner til bedriften, og raskt skaffe opplysninger som er ekstremt verdifulle for jobbjakten, uttaler Sandvold Roland til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer