Filmpiratene vinner

FILM: For å stoppe piratkopiering av Hollywood-filmer har filmselskapene egne spesialstyrker. De jakter ikke bare på nettet, men overvåker også fremmede land. Problemet er at piratene allerede har bordet filmbransjen.

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I 2003 ble over 50 amerikanske filmer tilgjengelige i piratversjoner, før de hadde premiere i USA. Enda verre er det kanskje at AT&T anslår at 77 prosent av alle kopiene av Hollywood-filmer på nettet stammer fra filmbransjen selv. I følge Berlingske Tidende har derfor studioene begynt med digitale merkinger på kopiene, for lettere å kunne spore hvilken original som er kopiert.

Enorme summer

I følge amerikansk underholdnings- og softwareindustri, taper de rundt 12 milliarder dollar i året på piratkopiering. Og da er ikke en gang ulovlig nedlastning fra nettet tatt med i regnestykket.

I følge Berlingske Tidende har derfor FBI gjort bekjempelse av nettkriminalitet og piratvirksomhet til deres prioritering nummer tre, etter terror og spionasje.

En foruroligende samtale

Danske Berlingske Tidende bruker en historie om regissør Ridley Scott som et eksempel på hvor effektive piratene er. Etter å ha stått bak kassa-suksesser som Alien, Blade Runner, Thelma & Louise og Gladiatoren, var forventningene til Ridley Scotts krigsepos Black Hawk Down store.

Historien går ut på at Scott sitter alene og finpusser på filmen, et råutkast han av sikkerhetsmessige årsaker ennå ikke vist til noen. Resultatet av hemmeligholdet var utålmodige markedsansvarlige, og ikke minst nysgjerrige investorer. Ingen visste altså hvordan filmen ville bli.

Mens Ridley Scott sitter på klipperommet, med det han tror er den eneste kopien, ringer så mobiltelefonen. Det er en av Scotts venner, som ville si at han trodde filmen ville bli en suksess. Han hadde nemlig akkurat sett en piratkopiert utgave av filmen på en bar i Hong Kong.

I ettertid har Ridley Scott kalt hendelsen for en av de mest foruroligende telefonsamtaler han noengang har hatt. Og siden den gang har i hvert fall ikke situasjonen blitt bedre. Det er ikke mer enn en måned siden et medlem av Oscar-juryen ble koblet til piratkopiering.

Vanskelig i Asia

Kommer filmbransjen til å vinne kampen mot piratkopieringen?

(Avsluttet)
Nei(91%) 954
Ja(5%) 57
Vet ikke(3%) 34
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I følge Berlingske Tidende regner store deler av filmbransjen allerede Asia for tapt. I India, Thailand, Indonesia og Vietnam utgør piratkopiering i dag mellom 70 og 100 prosent av markedet. Og i Kina antas andelen å være på hele 95 prosent.

For å komme piratene til livs har de store amerikanske filmselskapene utlovet dusører på opp til 150.000 dollar til personer som kan medvirke til å avsløre piratkopieringsfabrikker. I tillegg til disse dusørene har blant annet Time Warner og Disney gått til sak mot flere kinesiske selskaper i Beijing og Shanghai.

Nytt satsningsområde for mafiaen

Russland er den nye hovedleverandøren av superbillige DVDer til vesteuropa. Den amerikanske filmbransjen regner med at piratutgaver utgjør 80 prosent av det russiske markedet, og trenden er økende. Mye tyder på at mafiaen ser det som enklere og mindre risikofylt å drive med piratkopiering enn narkotika.

I følge Berlingske Tidende er den russiske anti-pirat organisasjonen pessimistisk:

- Det russiske markedet har blitt så gjennomsyret av pirat-DVDer at de nå selges for kilopris på gaten. Produksjonen er i ferd med å ødelegge det legitime russiske markedet. De fleste illegale filmene som produseres i Russland har også flere valg for undertekster, noe som tyder på at de er beregnet til eksport.

Kilde: Berlingske Tidende

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer