Tre millioner nordmenn har handlet på nett. Det tilsvarer 81 prosent av befolkningen over 15 år. I fjor hadde 200.000 færre nordmenn handlet på nett. Det store flertallet (84 prosent) handler i norske nettbutikker. Det viser en undersøkelse utført av Synovate MMI for Eforum og HSH.
Mer enn 200 norske butikker på nett - her er oversikten
Menn mellom 20 og 40 bosatt i byer er de som handler aller mest på nett. Kvinnene fører imidlertid an når det gjelder å kjøpe flybilletter, bøker og andre billetter. De over 60 handler først og fremst helsekostprodukter.
Piller på nett er russisk rulett
Vinnerlisten
14 dagers angrefrist
Når du kjøper varer på internett har du rett til å angre. Norsk lov sier nemlig at det skal være mulighet til å angre ved fjernsalg, det vil si kjøp av varer på internett, postordre, messesalg, dørsalg og telefonsalg.Dersom du mottar et angrerettsskjema med varen har du 14 dager på å melde fra til selger at du ikke vil ha varen likevel. Hvis skjemaet ikke følger med varen har du tre måneder på deg å ombestemme deg. Har du kjøpt varen på nettet, må du betale returportoen selv.
Disse varene kjøper vi mest av på nett:
>Slik finner du det beste hotellet
>Flybilletter på nett: Dette må du passe på
Andre populære produkter er datautstyr og datatilbehør. To av tre menn har kjøpt slike varer på nett.
Og bor du utenfor de store byene er bildeler et viktig element: En av fire av de som bor i distriktene har kjøpt bildeler, mot én av ti som bor i by.
Angrer

12 prosent benyttet seg av angreretten ved netthandel i fjor, mens 13 prosent reklamerte på kjøp i nettbutikker.
- At bare 12 prosent har benyttet seg av angreretten viser at det er et rimelig høyt presisjonsnivå på netthandelen. Folk finner riktig vare og er fornøyd med den. Det slår bena under tidligere antakelser om høy returandel i netthandelen, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i HSH i en pressemelding.