Skatte av firmabil

Firmabil kan bli ei skattefelle

En mann fikk skattesmell for feil bruk og rapportering av firmabilen han disponerte, men han slapp unna med noe lavere tilleggsskatt enn først antatt.

FIKK SKATTESMELL: Mannen drev forretning hjemmefra og hadde firmabil til over én million kroner. Han klarte ikke å dokumentere bruken av bilen, og dermed endte det med skattesmell. I saken kan du lese om hvordan du unngår samme fella. Foto: Shutterstock/NTB
FIKK SKATTESMELL: Mannen drev forretning hjemmefra og hadde firmabil til over én million kroner. Han klarte ikke å dokumentere bruken av bilen, og dermed endte det med skattesmell. I saken kan du lese om hvordan du unngår samme fella. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I en avgjørelse fra Skatteklagenemnda ble en mann fordelsbeskattet for privat bruk av firmabil og ilagt tilleggsskatt for åra 2015 og 2016.

Først ble inntekten hans påplusset med over 400 000 kroner, men etter at saken han var behandlet av klagenemnda, ble utfallet noe annerledes.

Klaget, og fikk lavere skattesmell

Bakgrunnen for det hele var at mannen hadde firmabilen til over én million kroner parkert hjemme, samtidig som hjemmeadressen og forretningsadressen til firmaet var den samme, og han førte ikke kjørebok eller dokumenterte han kjørte firmabilen privat.

- I utgangspunktet mente Skatteetaten at han skulle få et inntektspåslag på noe over 200 000 kroner for hvert av åra. Det vil i praksis si at han må etterbetale skatten for dette beløpet, samt tilleggsskatt på 20 prosent av denne skatten, forklarer Stig Flesland i Skattebetalerforeningen overfor Dinside.

- Men så ble dette jo en klagesak som Skatteklagenemnda tok opp. Til slutt endte det da med at mannen fikk et inntektspåslag på litt over 200 000 kroner for hvert av åra, men en regelendring før 2016 medførte at han slapp tilleggsskatt for dette året. Og, for 2015 ble tilleggsskatten redusert fra 20 til 5 prosent, fordi saken ble liggende veldig lenge i nemnda, legger Flesland til.

Så, hvor mye fikk mannen med firmabilen i skattesmell til slutt?

Ifølge Flesland er det litt vanskelig å svare på, for han vet ikke hva mannen tjente de åra inntektspåslaget ble lagt på toppen av.

- Men hvis vi, for eksempel, sier at han hadde inntekt på 600 000 kroner i 2015, ville skatteprosenten bli 36 prosent for inntektspåslaget på drøyt 200 000 kroner. Den manglende skatten ble da litt over 75 000 kroner pluss tilleggsskatt av dette beløpet på 3755 kroner, eksemplifiserer han.

Privat bruk av firmabil

Ansatte som har anledning til å benytte firmabil også privat, for eksempel fordi bilen tas med hjem til den ansatte og står parkert ved boligen, skal skattlegges for denne fordelen, skriver Skatteetaten.

Slik skattlegges firmabil:

  • Dersom bilen er yngre enn tre år, beregnes inntektsfordelen ved å ta 30 prosent av listeprisen inkludert ekstrautstyr opp til 314 400 kroner + 20 prosent av resterende listepris = beregnet inntektsfordel for privat bruk.
  • Er bilen tre år eller eldre, settes beregningsgrunnlaget til 75 prosent av bilens listepris.
  • Og er firmabilen en elbil, settes grunnlaget til 60 prosent av beregnet listepris, mens for elbiler som er eldre enn tre år, blir grunnlaget 45 prosent av listeprisen.
SKATTEMSELL: Artist Julie Bergan forteller om da hun fikk en voldsom skattesmell. Vis mer

Videre er det slik at hvis kjøring i virksomheten utgjør 40 000 kilometer eller mer, settes grunnlaget til 75 prosent av beregnet listepris. Denne bestemmelsen kan ikke kombineres med verdsettelsesrabatten for elbiler - selv om yrkeskjøring med elbil overstiger 40 000 kilometer i inntektsåret, skal altså beregningsgrunnlaget for elbil settes til 60 prosent av listeprisen.

Sjekk satsene

Privat bruk av firmabil er en trekk- og skattepliktig fordel som vanligvis fastsettes etter standardregler basert på bilens listepris som ny.

På Skatteetatens nettside finner du flere detaljer om satsene som gjelder ut over standardreglene, for eksempel satser for firmabil hvor fordelen ikke står i forhold til listepris og satser for firmavarebiler av klasse 2 og små lastebiler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer