Kjøp på kreditt

Fjerner «evigvarende» kredittavtaler

- Gledelig! Med dette fjernes ei gjeldsfelle, fastslår Forbrukerrådet.

RYDDER OPP: Flere gebyrer tas bort, forsinkelsesrente fjernes, og kreditter uten sluttdato - såkalte «løpende kreditter» - forsvinner helt fra produkttilbudet til Klarna. Foto: Thiago Prudencio/SOPA Images/Shutterstock/NTB
RYDDER OPP: Flere gebyrer tas bort, forsinkelsesrente fjernes, og kreditter uten sluttdato - såkalte «løpende kreditter» - forsvinner helt fra produkttilbudet til Klarna. Foto: Thiago Prudencio/SOPA Images/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Klarna er en av Europas største banker, blant annet kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger for netthandel.

Nå vil de som markedsleder sette press på både bank- og kredittbransjen for å styrke forbrukervernet og tilby mer bærekraftig betaling og kreditt.

Gjør fire store endringer

Derfor gjennomfører Klarna nå fire større produktforbedringer som alle vil gi forbrukerne bedre vilkår, skriver de i en pressemelding, og her er endringene:

  • Ikke mer evigvarende kreditter. For å unngå at forbrukere setter seg fast i langvarige og kostbare kredittavtaler, fjerner Klarna produktet «Konto månedsfaktura». Alle kreditter får en sluttdato. Derfor kommer du bare å kunne delbetale Klarna-kjøp over en forhåndsavtalt tidsperiode framover.
  • Unødvendige gebyr fjernes. For å gjøre det lettere for forbrukerne som velger å delbetale sitt kjøp å få et helhetlig bilde av kostandene, gjøres delbetalingene om ved at Klarna fjerner start- og administrasjonsgebyrene. Det gjør at forbrukeren bare betaler én fast, forutbestemt rente på lånebeløpet.

Så mye billigere blir det med gebyrkutt

Delbetaling Totalbeløp Effektiv rente før/etter Total kredittkostnad før/etter
Tre måneder1500 kroner141,22 % / 18,90 %234 kroner / 43,81 kroner
Tolv måneder1500 kroner119,57 % / 18,90 %738,96 kroner / 145,43 kroner
  • Dobbelt så lang betalingstid for fakturakjøp. For å hjelpe forbrukerne til å huske på å betale i tide, og slik redusere antall purregebyr, mer enn dobler Klarna betalingstiden på sine fakturaer, altså fra 14 til 30 dager. Det innebærer at den rente- og gebyrfrie betalingstiden for alle fakturakjøp er 30 dager. Tester Klarna har utført i enkelte butikker viser at dette reduserer antall inkassosaker.
  • Flere «vennlige påminnelser» - i flere kanaler. For i størst mulig grad hjelpe forbrukeren med å betale sine kjøp i tide, innfører Klarna en ekstra påminnelse dagen etter siste forfallsdato, helt uten avgift. Slik får alle som av en eller annen grunn ikke har betalt i tide, en ekstra mulighet til å betale fakturaen sin uten purregebyr.
«SHOKK»: I denne Luksusfellen-episoden blir vi vitne til et shopping-sjokk. Video: Viaplay Vis mer

- Gledelig

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet synes dette er en skikkelig gladnyhet for forbrukere som netthandler.

- Vi deler synet til Klarna om at ansvarlig kredittpraksis er langt viktigere enn informasjonskampanjer hvis vi skal bekjempe gjeldsfellene som dukker opp, sier Jensen til Dinside.

- Ved å fjerne løpende kreditter, lukkes nettopp ei gjeldsfelle som har bidratt til å sette forbrukere i økonomisk sårbare posisjoner, fastslår han.

Produktendringene hos Klarna fjerner altså vesentlige utgifter ved utsatt betaling, men Forbrukerrådet mener likevel forbrukere ikke bør stykke opp beskjedne varekjøp, eksempelvis 1500 kroner som er brukt i tabellen over, i delbetalinger.

- Det ideelle er å spare til forbruk, og heller bruke delbetalinger når det er krise og du faktisk bruke det, understreker Jensen.

Jobber med norsk Wikipink

Klarna har tidligere lansert nettsiden Wikipink, som viser svenske data om purregebyr, inkasso og saker som endte opp hos Kronofogden.

Det jobbes også med å publisere en tilsvarende informasjonsside med denne type opplysninger med norske data ganske snart. Dette mener Klarna er et viktig hjelpemiddel for å legge til rette for åpenhet og en faktabasert diskusjon om forbrukslån.

Jensen i Forbrukerrådet tror at når Wikipink utvides til å gjelde norsk inkasso og gebyr, blir det synlig hvor meningsløs stor forskjell det er på inndriving av kreditt i Norge sammenlignet med Sverige.

- Dette kan bli en viktig referanse for arbeidet med å modernisere norsk inkassolovgivning, mener fagdirektøren.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer