Kjøp på kreditt

Fjerner «evigvarende» kredittavtaler

- Gledelig! Med dette fjernes ei gjeldsfelle, fastslår Forbrukerrådet.

RYDDER OPP: Flere gebyrer tas bort, forsinkelsesrente fjernes, og kreditter uten sluttdato - såkalte «løpende kreditter» - forsvinner helt fra produkttilbudet til Klarna. Foto: Thiago Prudencio/SOPA Images/Shutterstock/NTB
RYDDER OPP: Flere gebyrer tas bort, forsinkelsesrente fjernes, og kreditter uten sluttdato - såkalte «løpende kreditter» - forsvinner helt fra produkttilbudet til Klarna. Foto: Thiago Prudencio/SOPA Images/Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert

Klarna er en av Europas største banker, blant annet kjent for enkle, sikre og smidige betalingsløsninger for netthandel.

Nå vil de som markedsleder sette press på både bank- og kredittbransjen for å styrke forbrukervernet og tilby mer bærekraftig betaling og kreditt.

Gjør fire store endringer

Derfor gjennomfører Klarna nå fire større produktforbedringer som alle vil gi forbrukerne bedre vilkår, skriver de i en pressemelding, og her er endringene:

  • Ikke mer evigvarende kreditter. For å unngå at forbrukere setter seg fast i langvarige og kostbare kredittavtaler, fjerner Klarna produktet «Konto månedsfaktura». Alle kreditter får en sluttdato. Derfor kommer du bare å kunne delbetale Klarna-kjøp over en forhåndsavtalt tidsperiode framover.
  • Unødvendige gebyr fjernes. For å gjøre det lettere for forbrukerne som velger å delbetale sitt kjøp å få et helhetlig bilde av kostandene, gjøres delbetalingene om ved at Klarna fjerner start- og administrasjonsgebyrene. Det gjør at forbrukeren bare betaler én fast, forutbestemt rente på lånebeløpet.
  • Dobbelt så lang betalingstid for fakturakjøp. For å hjelpe forbrukerne til å huske på å betale i tide, og slik redusere antall purregebyr, mer enn dobler Klarna betalingstiden på sine fakturaer, altså fra 14 til 30 dager. Det innebærer at den rente- og gebyrfrie betalingstiden for alle fakturakjøp er 30 dager. Tester Klarna har utført i enkelte butikker viser at dette reduserer antall inkassosaker.
  • Flere «vennlige påminnelser» - i flere kanaler. For i størst mulig grad hjelpe forbrukeren med å betale sine kjøp i tide, innfører Klarna en ekstra påminnelse dagen etter siste forfallsdato, helt uten avgift. Slik får alle som av en eller annen grunn ikke har betalt i tide, en ekstra mulighet til å betale fakturaen sin uten purregebyr.

- Gledelig

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet synes dette er en skikkelig gladnyhet for forbrukere som netthandler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer