Strømpris

Fjordkraft slutter med prismatch

Strømselskapet gir to begrunnelser. Forbrukerrådet tror dette kan koste Fjordkraft kunder.

SLUTT: Fra 1. januar kan Fjordkraft-kunder ikke lenger prismatche andre strømavtaler. Foto: skjermdump
SLUTT: Fra 1. januar kan Fjordkraft-kunder ikke lenger prismatche andre strømavtaler. Foto: skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi ønsker ikke å bidra til å normalisere lokkepriser med kort varighet, og samtidig må vi kutte ventetidene på kundesenteret før en svært krevende strøm-vinter, sier Christian Kalvenes, direktør for privatmarkedet i Fjordkraft, til DinSide.

Dermed slutter Fjordkraft med prismatch med virkning fra og med 1. januar 2022. Trøndelagkraft, som er en merkevare i samme konsern, slutter også med prismatch-tilbud fra nyttår.

Prismatcher som er inngått før årsskiftet, endres ikke.

Slutt etter fem år

Fjordkraft var det første strømselskapet som innførte prismatch tilbake i 2016, men nå er det altså slutt - og begrunnelsen er todelt:

- Etter en grundig vurdering, har vi kommet fram til at prismatch, slik den benyttes i dag, bidrar til at kortvarige lokkepriser i økende grad oppfattes som en ny standard i strømbransjen. Det er ikke en utvikling vi ønsker å bidra til, sier Kalvenes.

Det er krav om at avtalene som prismatches skal være dagsaktuelle, og fordi de lavest prisede avtalene har svært kort varighet, er de ivrigste prismatcherne i kontakt med Fjordkrafts kundesenter flere ganger i måneden.

Norgesenergi gjorde en endring knyttet til sine prismatch-vilkår i sommer. Da fjernet de muligheten for å prismatche mot avtaler med minuspåslag.

- Vi ønsker heller ikke å bidra til at lokkeprisavtaler, som øker kraftig og gir et falsk bilde av avtalens gunstighet, skal bli standarden i bransjen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Geir Arne Gundersen til DinSide.

Venter tøff vinter

Prismatch fører også til lenger ventetid for kunder med andre henvendelser, noe som oppleves ekstra utfordrende ved inngangen til en krevende strøm-vinter.

- Vi har hatt helt ekstraordinær pågang til kundesenteret vårt den siste tida, og må prioritere andre henvendelser, sier Kalvenes.

Alt tyder på at trafikken til kundesenteret vil tilta ytterligere over nyttår, når den nye nettleiemodellen trer i kraft, ifølge privatmarkedsdirektøren.

STRØMSMART: Superenkle grep kutter strømforbruket. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Kan koste Fjordkraft kunder

Forbrukerrådet avventer å se effekten i strømmarkedet av at en så stor aktør som Fjordkraft fjerner prismatch fra sine avtaler.

Mekanismene prismatch fører med seg, kan ha bidratt til å øke antallet kortvarige lokkeprisavtaler, og dominansen av slike avtaler er en av grunnen til at Forbrukerrådet introduserte minimum tolv måneders prisgaranti som standard på Strømpris.no.

- Prismatch krever at du følger med og er en aktiv strømkunde, men de fleste ønsker i bare en varig og billig strømavtale, sier forbrukerjurist Thomas Iversen til DinSide.

- Vi er opptatt av at strømavtalene skal være forutsigbare og trygge, samt at du skal slippe å bytte avtale ofte for å komme økonomisk gunstig ut. De som aktivt har benyttet seg av prismatch og lignende, har ofte spart litt penger, og vil trolig være kunder som Fjordkraft kan miste, sier han videre.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer