Black Friday:

- Flere åpenbare juksepriser

Prisjakts undersøkelser av årets black friday-tilbud er nedslående. Hele 11 prosent av tilbudene bryter med loven.

STORE RABATTER: Butikkene lokker med rabatter, men flere skrudde opp prisene i god tid før årets store rabattfest. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
STORE RABATTER: Butikkene lokker med rabatter, men flere skrudde opp prisene i god tid før årets store rabattfest. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Årets black friday-tilbud ble kanskje en stor handlefest, men de aller største tilbudene uteble. Sammenliknet med i fjor hadde mange færre av tilbudene årets laveste pris, sammenliknet med fjoråret, ifølge prissammenlikningstjenesten Prisjakt.

- Antallet fristelser som sannsynligvis brøt med den nye prisloven økte også, skriver Prisjakt i en pressemelding.

- Selv om kjøpeaktiviteten var høy gjennom hele døgnet, og hele black week i volum har vært den største handleuka noensinne, så sitter nok mange skuffede prisjegere igjen med inntrykket av at det i går var lengre mellom de gode kuppene enn de hadde håpet og forventet, sier norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt.

Hele 11 prosent av gårsdagens tilbud ble feilaktig kommunisert fra butikkene, ifølge Reina, og bryter dermed med loven om prismarkedsføring.

BLACK FRIDAY: Det er salg på salg overalt, og det kan være bra, men i år kom det nye regler for prismarkedsføring, som gjør sjansen større for å gå i prisfeller nå enn tidligere. Video: Anabelle Bruun/Dagbladet TV Vis mer

Bare 7 prosent rabatt

Snittrabatten på alle salgene søketjenesten overvåket i går, gikk kraftig ned målt mot tilbudene i fjor; fra 16 prosent gjennomsnittlig rabatt i 2022 til bare sju prosent i går.

Mer enn 1,1 millioner priser - 19 prosent av alle de 6,1 millioner prisene som tjenesten overvåker - hadde sitt bunnivå på Black Friday. Det kan høres flott ut, men det er en nedgang på to prosentpoeng fra i fjor. .

Årsaken er sammensatt, ifølge Reina.

- Men hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt. Det spiser opp butikkenes marginer, og svir ekstra for kundene fordi antallet rabatterte tilbud og rabattnivået generelt blir dårligere for oss som handler, sier Reina.

Setter opp prisene i oktober

Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, advarte mot nettopp dette i forkant av årets black friday-salg.

Han forteller at det ble innført nye regler fra 1. oktober i år som forplikter at bedriftene skal vise den laveste prisen den respektive varen har hatt de siste 30 dagene før salget. Det forhindrer likevel ikke butikkene fra å sette opp prisene i løpet av høsten.

Prisjakt registrerte en uvanlig høy andel produkter med prisoppgang i oktober, 30 dager før black week og black friday, og denne andelen - med påfølgende prisdumping, nådde et rekordnivå.

Hele 11 prosent av prisene – som tilsvarer mer enn 650.000 tilbud – hadde økt i pris 30 dager før den lovpålagte sammenlikningsprisen ble satt.

Blant varene med størst prisnedgang, var gryter og kasseroller (-33%), bøker (-33%), PC-spill (-33%) og vaskemaskiner (-32%).

Men ikke alt var på tilbud i går. 3,6 millioner priser, 59 prosent av de overvåkede prisene, hadde sin høyeste pris i år i går.

Virtual reality-tilbehør. vaffeljern, trommer og basstrommer økte i pris, med henholdsvis 8 % 7 % og 6 %.