BankID

Flere banker bruker ikke ny BankID-løsning

Storbanker kjører egne tjenester.

ID-SJEKKEN: Er du usikker på hvordan du skal gå fram for å utføre ID-sjekken? Da kan du ta en titt på denne videoen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I dag starter utfasingen av BankID på mobil for de fleste banker, og det er BankID-appen som nå gjelder for mange. Likevel er det ikke alle banker som benytter seg av appen.

Verken Danske Bank, Nordea og Sparebank 1 benytter den.

Danske Bank

- Vi i Danske Bank benytter en egenutviklet sikkerhetsløsning som heter MobilID, en app som fungerer som en elektronisk kodebrikke med samme funksjonalitet og sikkerhetsnivå som BankID, forklarer kommunikasjonsrådgiver Vilde Larsen Hellum i Danske Bank.

Per i dag har Danske Bank ingen informasjon om og når det eventuelt blir aktuelt å ta i bruk den nye BankID-appen.

Sparebank 1

- Vi har hatt engangskode-app siden 2011, og det er vår BankID-app. Engangskode-appen er godt innarbeidet hos mange av kundene våre, og er et svært godt alternativ til både BankID på mobil, kodebrikke og BankID-app – over 760 000 av kundene våre benytter seg av denne løsningen i dag, forteller Kommunikasjonssjef Tone Mesna i Sparebank 1.

Sparebank 1 har per nå ingen konkrete planer om å bruke BankID-appen, men vil vurdere det fortløpende.

- Per nå har vi en stabil app som er godt innarbeidet hos kundene våre, og vi mener dette er et vel så godt alternativ til BankID på mobil som det BankID-appen er, forklarer Mesna til DinSide.

Hva er egentlig forskjellen?

- Begge er BankID-apper som kan brukes til innlogging på offentlige brukersteder, nettbank og ved signering. Med engangskode-app kan du imidlertid også logge deg inn i nettbanken og gjøre korthandel på nett uten passord – bare ved finger- eller ansiktsgjenkjenning (biometri). En annen forskjell er at appen kan aktiveres med utenlandsk nummer, så lenge man tar kontakt med kundesenteret vårt, fortsetter Mesna.

Nordea

Nordea er en av bankene som ikke bruker BankID-appen, men satser heller på sin egen app.

- Nordea utviklet og kom til markedet med Nordea ID på et tidspunkt da det ikke fantes en egen digital app for BankID i Norge. Nordea ID har vært i markedet i tre år, og den har nå rundt 300 000 aktive brukere, og enda flere som har lastet den ned, sier pressesjef Cathrine Graff i Nordea.

Ingen hast

Hun understreker også at man kan fornye BankID på mobil for bruk inntil videre, for de som ønsker det:

- I Nordea har vi valgt å gi kundene som fortsatt bruker BankID på mobil litt bedre tid til å bli med på endringen, og de kan derfor aktivere BankID på mobil på nytt fram til 20. november. Da vil kundene kunne bruke den løsningen inntil BankIDs egen sluttdato - noe de ikke har tatt noen beslutning om, så vidt vi vet, forklarer Graff.

Oversikt over hvilke banker som tilbyr app for BankID finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer