Black Friday

Flere tar dette grepet

Bruken av pristjenester øker.

NETTSHOPPING: Flere vil gjøre årets Black Week handel på nett i år, fordi da er det lettere å sammeligne priser. Foto: New Africa / Shutterstock / NTB
NETTSHOPPING: Flere vil gjøre årets Black Week handel på nett i år, fordi da er det lettere å sammeligne priser. Foto: New Africa / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den store handelsdagen nærmer seg, og noen bedrifter har allerede braket løs med tilbud. Mange ser på denne tilbudsprisen som en perfekt mulighet til å handle julegaver. I den forbindelse har Klarna gjennomført en stor undersøkelse foretatt i 17 land, inkludert Norden.

- Våre undersøkelser viser at flere nordmenn oppgir at de ønsker å gjøre årets Black Week-handel på nett enn i fjor. Den viktigste årsaken til dette går på pris – at de lettere kan sammenlikne dette og at de oftere finner produktet billigere her, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge Klarnas undersøkelse oppgir 41 prosent av nordmenn at de skal benytte seg av sammenlikningstjenester for å gjøre gode kjøp i løpet av julehandelen.

Bruk av prisvarsel øker

Antall nordmenn som har satt opp et prisvarsel, altså at man mottar en automatisk beskjed når en vare synker i pris – er doblet i oktober – fra 26 000 i fjor til mer enn 54 000.

- Det er helt åpenbart at bruken av prissammenligningstjenester og verktøy for smart shopping har økt kraftig gjennom året, og spesielt mye de siste månedene, sier leder i Prisguiden.no og prisekspert, Erik Andreassen Perez.

- Blant de produktgruppene hvor flest ber om å bli varslet når prisene går ned, er tv-er, smarthusprodukter og hodetelefoner, fortsetter Perez.

Flere planlegger

I undersøkelsen kommer det også fram at 7 av 10 nordmenn at de nå planlegger og sjekker priser mer enn de gjorde for et år siden.

- Det at det så langt i år har vært flere tilbud enn i fjor, kan tyde på at prisene vil bli så gode at mer prisbevisste nordmenn velger å handle inn julegaver og annet de trenger i løpet av Black Week og resten av julehandelen, Elvestad.

Advarer mot rabattprisfelle

Ifølge statistikk fra Prisguiden, som sammenlikner priser fra over 700 butikker i Norge, har antall tilbud så langt i år økt med 12 prosent sammenliknet med i fjor.

– Det kan tyde på at butikkene tidligere i år, i forbindelse med prisøkningene, har hatt mer rabatt å gå på enn i fjor, og at flere nå sparer på tilbudene sine inn mot julehandelen. Rådet må være ikke å se seg blind på rabattprosenten, men sjekke prisutviklingen på akkurat den varen du er ute etter, sier priseksperten.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer