Reservasjon mot telefonsalg

- Flere telefonreservasjoner blir ikke respektert

Forbrukertilsynet lanserer derfor en ny tjeneste som skal gjøre det mindre sannsynlig at du bli oppringt.

TELEFONTERROR: Nordmenn bruker apper og nettsider for å tulleringe andre, med ferdig innspilte «spøker» og falske telefonnummer. Denne «sinte mannen» hevder på engelsk at du har gjort store ordre uten å hente dem, og truer med politiet. Video: Ole Petter Baugerød Stokke. Vis mer
Publisert

Det er i utgangspunktet forbudt med telefonsalg til forbrukere som har reservert seg i Reservasjonsregisteret, som over 2,2 millioner nordmenn har gjort per i dag.

Dette forbudet gjelder imidlertid ikke dersom forbrukeren har et eksisterende kunde- eller giverforhold til firmaet eller organisasjonen som ringer.

- For å unngå å bli oppringt må du reservere seg direkte hos den du har et kunde- eller giverforhold til. Dette kan du, for eksempel, gjøre via telefon, e-post eller hjemmesidene, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, til Dinside.no.

Ny tjeneste for direktereservasjoner

For å gjøre dette enda lettere for forbrukerne, har tilsynet i tillegg laget en oversikt over hvordan du kan kontakte en rekke næringsdrivende, frivillige organisasjoner og callsentre for å reservere deg direkte.

De har også utformet en standardtekst som du kan bruke hvis du ønsker det.

Husk å oppgi telefonnummeret ditt i henvendelsen, slik at de vet hvilket telefonnummer de skal reservere, og sett gjerne reservasjon@forbrukertilsynet.no i kopi på e-posten, oppfordrer de.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.