Det er i utgangspunktet forbudt med telefonsalg til forbrukere som har reservert seg i Reservasjonsregisteret, som over 2,2 millioner nordmenn har gjort per i dag.
Dette forbudet gjelder imidlertid ikke dersom forbrukeren har et eksisterende kunde- eller giverforhold til firmaet eller organisasjonen som ringer.
- For å unngå å bli oppringt må du reservere seg direkte hos den du har et kunde- eller giverforhold til. Dette kan du, for eksempel, gjøre via telefon, e-post eller hjemmesidene, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, til Dinside.no.
Ny tjeneste for direktereservasjoner
For å gjøre dette enda lettere for forbrukerne, har tilsynet i tillegg laget en oversikt over hvordan du kan kontakte en rekke næringsdrivende, frivillige organisasjoner og callsentre for å reservere deg direkte.
De har også utformet en standardtekst som du kan bruke hvis du ønsker det.
Husk å oppgi telefonnummeret ditt i henvendelsen, slik at de vet hvilket telefonnummer de skal reservere, og sett gjerne reservasjon@forbrukertilsynet.no i kopi på e-posten, oppfordrer de.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger