Reservasjon mot telefonsalg

- Flere telefonreservasjoner blir ikke respektert

Forbrukertilsynet lanserer derfor en ny tjeneste som skal gjøre det mindre sannsynlig at du bli oppringt.

TELEFONTERROR: Nordmenn bruker apper og nettsider for å tulleringe andre, med ferdig innspilte «spøker» og falske telefonnummer. Denne «sinte mannen» hevder på engelsk at du har gjort store ordre uten å hente dem, og truer med politiet. Video: Ole Petter Baugerød Stokke. Vis mer
Publisert

Det er i utgangspunktet forbudt med telefonsalg til forbrukere som har reservert seg i Reservasjonsregisteret, som over 2,2 millioner nordmenn har gjort per i dag.

Dette forbudet gjelder imidlertid ikke dersom forbrukeren har et eksisterende kunde- eller giverforhold til firmaet eller organisasjonen som ringer.

- For å unngå å bli oppringt må du reservere seg direkte hos den du har et kunde- eller giverforhold til. Dette kan du, for eksempel, gjøre via telefon, e-post eller hjemmesidene, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, til Dinside.no.

Ny tjeneste for direktereservasjoner

For å gjøre dette enda lettere for forbrukerne, har tilsynet i tillegg laget en oversikt over hvordan du kan kontakte en rekke næringsdrivende, frivillige organisasjoner og callsentre for å reservere deg direkte.

De har også utformet en standardtekst som du kan bruke hvis du ønsker det.

Husk å oppgi telefonnummeret ditt i henvendelsen, slik at de vet hvilket telefonnummer de skal reservere, og sett gjerne reservasjon@forbrukertilsynet.no i kopi på e-posten, oppfordrer de.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer