Forbrukerombudet mottok i alt 7.229 klager og henvendelser i 2008. Klager på markedsføring og avtalevilkår på IKT-området topper bransjeoversikten viser årsstatistikken, ifølge en fersk pressemelding.
- Det høye klagetallet viser at det fortsatt gjenstår mye arbeid før forbrukerne får trygge løsninger på IKT-området. Derfor er dette et av våre viktigste satsingsområder i 2009, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Henvendelsene på IKT-området dreier seg om innholds-/underholdningstjenester, bredbåndstelefoni samt fasttelefon- og mobilabonnement.
DinSide er ikke direkte overrasket. Les kommentaren: Hvorfor holder de aldri det de lover?
Klager på aggressivt salg
Det ble registrert mange klager på området finansielle tjenester. Mange klaget på aggressive salgsmetoder i markedsføringen av lån og kreditt og forsikringsbransjens markedsføring og avtalevilkår.
- At finansielle tjenester markedsføres på en riktig måte blir enda viktigere på grunn av finanskrisen. Vi vil i 2009 gjøre et krafttak på forsikringsmarkedet og særlig ha fokus på pensjonsforsikringer, barneforsikringer og helseforsikringer, sier Thon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger