Undersøkelser fra Forbrukerombudet viser at store deler av markedsføringen av forbrukslån er villedende og mangelfull. De er særlig bekymret for hvordan den store mengden kredittreklame slår ut blant unge voksne forbrukere.
Samtidig viser en undersøkelse fra Nordea at norsk ungdom tar opp mer kredittgjeld enn ungdom i Sverige og Danmark.
>> Stadig flere inkassokunder
Uforståelig markedsføring
Av de 173 annonsene Forbrukerombudet har kontrollert, var hele 80 lovstridige. De største problemene er ifølge deres pressemelding villedende bruk av «fra»-rente og at prisopplysningene i annonsene er mangelfulle eller så forkortet at de blir uforståelige.
– Villedende «fra»-rente er spesielt alvorlig. Vi vet at kun et fåtall får tilbud om den laveste renten, og for de fleste kundene vil renten bli langt høyere. Dette må komme tydelig frem i markedsføringen, krever forbrukerombud Gry Nergård, som dessuten tror det kan være lett for unge å la seg friste av lett tilgjengelig kreditt.
– Men hva skjer dersom du ikke klarer å betale når regningen kommer? Det kan få store følger å havne i betalingsproblemer allerede i 20-årene, sier Nergård.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger