Svindlere vet å utnytte store merkevarer for å lure til seg personlig informasjon og penger fra uskyldige ofre, og svindelforsøkene dukker stadig opp.
Nå er det elektrogiganten Power som opplever at svindlere utnytter deres merkenavn. Monica Iren Fasting, kommunikasjonssjef i Power, forklarer til DinSide at det har vært en markant økning i antall svindelmeldinger de siste ukene.
- Det er jo en utbredt metode å benytte seg av kjente merkevarer til slik svindel, og vi har opplevd dette ved flere anledninger. Det er lite vi får gjort med at Power-navnet brukes i slike e-poster og SMS-er, men det er problematisk både for oss og for kundene våre. Vi benytter SMS i vår kommunikasjon med kundene våre, og mange tror dette er reelle meldinger fra oss.
Romerikes Blad omtalte saken først, og skriver at dette har ført til hektiske dager for kjedens kundesenter på Lillestrøm.

Fikk frekke lapper i maten: - Smakløst
- Vær årvåken
Kommunikasjonssjefen legger til at Power aldri ber om personopplysninger og kortinformasjon via SMS eller e-post.
- Blir du bedt om slik informasjon bør du generelt være årvåken. Den siste tida har vi mottatt et stort antall henvendelser gjennom kundesenteret vårt, og det spesielle denne gangen er omfanget av ulike meldinger og kanaler, og meldingene er utformet slik at det ser ut som om Power er avsender.
Fasting har også lagt merke til en endring fra tidligere i innsatsen som legges ned for å få meldingene til å se mer troverdige ut.
Klar oppfordring
Mottar du en e-post eller melding som ser mistenkelig ut, oppfordrer Power deg til å ikke trykke på lenkene og til å slette meldingen.
- Har man vært så uheldig at man har gitt fra seg eksempelvis kortinformasjon, bør man kontakte banken sin og i tillegg anmelde saken. Er man i tvil, kan man også kontakte vår kundeservice som har god oversikt over både hvilke tiltak man bør ta, og hvilke SMS-er som er i omløp, forklarer Fasting.
Men det er ikke bare via e-post eller SMS at svindelforsøkene dukker opp.
- Det florerer av falske Facebook-profiler med vår logo der hensikten er å lokke kunder med svært rimelige produkter. Vi ønsker ikke at noen skal levere fra seg personlig informasjon og vi ønsker ikke at noen skal bli svindlet.