Fokus på skolemelk i dag

I dag markeres Verdens Skolemelkdag. De fleste norske skolebarn tar skolemelken som en selvfølge, men ikke alle er like glad i melkebarten.

Publisert
Sist oppdatert

Verdens Skolemelkdag, som markeres i 80 land, er et initiativ fra FN-organet Food and Agriculture Organization, der målet er å fokusere på skolemelken.

- Verdens Skolemelkdag gir elevene mulighet til å reflektere over at millioner av skolebarn rundt omkring i verden drikker skolemelk til skolematen sin. Det er bred enighet i verden om at elever trenger de vitaminer, mineraler, sporstoffer og proteiner som melken gir, skriver Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

De fleste norske skolebarn tar skolemelken som en selvfølge 35 år etter at ordningen ble innført. Flest melkebarter er det ved barne- og ungdomsskolene i Midt-Norge der 67,1 prosent av elevene drikker skolemelk hver dag. For landet sett under ett er andelen på 57 prosent, skriver Opplysningskontoret i en pressemelding.

Tanken med innføringen av ordningen var å sikre at alle skolebarn fikk riktig påfyll av næring i løpet av skoledagen. Men ikke alle barn er like glad i melk. Hva gjør foreldre med disse?

Alternative kalsiumkilder- Noen barn liker ikke melk som drikke. Da kan de i stedet bruke vanlig melk, yoghurt eller andre typer sur melk på gryn og kornblandinger. Dessuten kan de få melk gjennom maten i form av grøt og pannekaker. I tillegg kan en prøve ulike typer ost, kanskje liker de ulike smøreoster, men husk at noen inneholder lite kalsium, sier ernæringsfysiolog Hanna Hånes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer