Følger med matbransjen

Nå har Kiwi måttet endre kampanjen.

Slik ser Kiwis frukt- og grøntkampanje ut nå. Foto: Faksimile: Kiwi.no
Slik ser Kiwis frukt- og grøntkampanje ut nå. Foto: Faksimile: Kiwi.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Matvarebransjen er et felt vi kommer til å følge med på fremover, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

I midten av oktober besluttet Forbrukerombudet at de ville stoppe Kiwis momskampanje: "Folket har talt! Kiwi fortsetter å kutte momsen på frukt og grønnsaker."

Momsen på frukt og grønt er 14 prosent, og Forbrukerombudet mente det var villedende å reklamere for at momsen er kuttet, da den teknisk sett ikke er det.

- Vi har bedt Kiwi om å stanse kampanjen eller endre budskapet. Hvis ikke, vil vi bringe saken inn for Markedsrådet, sa seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide i oktober.

Les saken her: Kiwis momskutt er villedende

Forbrukerombudet ba Kiwi dokumentere at de kutter pris tilsvarende momsen.

- Kiwi har blant annet svart med at avslaget ikke er i forhold til en førpris, men at avslaget skjer i forhold til egne kalkyler på frukt og grønt. Selskapet hevder generelt å ha rimelige priser i disse varegruppene og fremholder at kampanjen også har en kostholdsmessig og politisk side, skrev Forbrukerombudet i oktober.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.