Følger med matbransjen

Nå har Kiwi måttet endre kampanjen.

Slik ser Kiwis frukt- og grøntkampanje ut nå. Foto: Faksimile: Kiwi.no
Slik ser Kiwis frukt- og grøntkampanje ut nå. Foto: Faksimile: Kiwi.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Matvarebransjen er et felt vi kommer til å følge med på fremover, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

I midten av oktober besluttet Forbrukerombudet at de ville stoppe Kiwis momskampanje: "Folket har talt! Kiwi fortsetter å kutte momsen på frukt og grønnsaker."

Momsen på frukt og grønt er 14 prosent, og Forbrukerombudet mente det var villedende å reklamere for at momsen er kuttet, da den teknisk sett ikke er det.

- Vi har bedt Kiwi om å stanse kampanjen eller endre budskapet. Hvis ikke, vil vi bringe saken inn for Markedsrådet, sa seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide i oktober.

Les saken her: Kiwis momskutt er villedende

Forbrukerombudet ba Kiwi dokumentere at de kutter pris tilsvarende momsen.

- Kiwi har blant annet svart med at avslaget ikke er i forhold til en førpris, men at avslaget skjer i forhold til egne kalkyler på frukt og grønt. Selskapet hevder generelt å ha rimelige priser i disse varegruppene og fremholder at kampanjen også har en kostholdsmessig og politisk side, skrev Forbrukerombudet i oktober.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer