De høye strømprisene vi har hatt det siste halvåret har nok fått både den ene og den andre til å sjekke ekstra nøye på strømregninga, men fremdeles er det mange som sitter på dårlige avtaler og betaler enda mer enn nødvendig.
En undersøkelse fra Forbrukerrådet utført av Norstat viser at så mye som 29 prosent ikke har byttet strømavtale de siste to årene og at 15 prosent aldri har byttet.
– Det er altfor vanskelig å sammenlikne strømavtaler. Det er heller ikke mye hjelp i dagens faktura, hvor det mangler sentral informasjon som avtalenavn og påslag. Vår nye «fakturasjekk» hjelper deg å finne ut om du har en god eller dårlig avtale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket på egne nettsider.
Nuvel.
Forbrukerrådet har altså lansert en ny tjeneste på sin strømportal, strømpris.no, som angivelig lar deg sjekke om du har en god strømavtale eller ikke.
Den krever at du finner fram strømregninga (trenger ikke å være den siste) og går igjennom fire steg:
- Angi postnummeret ditt
- Angi fra- og tildato på strømregninga
- Angi strømforbruket i kWt
- Angi beløpet på fakturaen (uten nettleia hvis den står på samme regning)
Basert på disse dataene vil du så få en rask vurdering av hvor god strømavtale du har. Utgjør det totale påslaget (inkludert fastbeløpet) 3 øre per kWt eller mindre, får du grønn smilemunn. 4–6 øre gir deg en oransje, mens 7 øre og høyere gir deg et rødt fjes, der ordene «Dårlig avtale» kan få noen hver til å ville bytte.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger