En fersk undersøkelse fra Forbrukerombudet avdekker mangelfull og dårlig prismerking i de aller fleste dagligvarebutikker.
Etter en stor gjennomgang av 23 dagligvarebutikker i Trondheim og Oslo, er resultatet nedslående: I 22 av 23 undersøkte butikker ble det registrert avvik mellom hyllepris og kassepris på en eller flere varer.
I et par av butikkene var mer enn én av fire varer mangelfullt prismerket. Dessuten fant Forbrukerombudet flere eksempler på at varer eller varegrupper ikke var merket med pris i det hele tatt.
Feilprisingen viste seg imidlertid like ofte å gå i kundens som butikkens favør.
- Klager fra forbrukere har gitt oss et inntrykk av at prismerking i dagligvarebransjen er et problem. Kontrollen bekrefter dessverre dette inntrykket, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet, som vurderer nye kontroller i tiden fremover.
- Krev pengene tilbake
DinSide følger saken
Problemet med dårlig prismerking er dessverre ikke et nytt fenomen. Flere ganger de siste årene har DinSide gått næringen etter i sømmene og avdekket feilprising og manglende prising. Jevnlig gjennomfører DinSide omfattende matpristester, noe som dessverre er svært vanskelig, fordi merkingen av pris i butikkene er så dårlig.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger