Forbrukerombudet gransker norsk nettbutikk

Mener Komplett.no ikke følger loven når de prismerker varene sine.

Foto: Komplett.no
Foto: Komplett.no Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerombudet har sendt et klagebrev til Komplett, der de krever at den store, norske nettbutikken endrer måten de merker enkelte produkter på.

Nettbutikken skal gjentatte ganger ha droppet å oppføre miljøgebyrer på enkelte artikler, ifølge Forbrukerombudet. Miljøgebyret er en offentlig avgift og må derfor bli tatt med i salgsprisen på alle varer som selges til forbrukeren. Markedsføring av elektroniske artikler uten miljøgebyrer er i tillegg et brudd på markedsføringsloven.

Allerede sommeren for et år siden, ba Forbrukerombudet nettbutikken om å skjerpe praksisen, men siden feilen ikke er rettet opp, har ombudet sett seg lei. De ber derfor Komplett om å endre prismerkingen så snart som mulig, og senest innen 1. oktober 2009.

OBS! Ikke la deg friste av disse tilbudene

Har ikke sett brevet

Markedssjef Stian M. Larsen i Komplett.no sier han ikke har mottatt klagebrevet fra Forbrukerombudet, og kan derfor ikke uttale seg helt konkret om saken. Han legger likevel vekt på at nettbutikken skal følge det reglementet som finnes.

- Hvis vi gjør noe som strider mot norsk eller utenlandsk regelverk, skal vi selvfølgelig rette dette opp så fort det lar seg praktisk gjøre, sier Larsen til DinSide.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer