Forbrukerombudet refser Statoils strømkampanje

Statoil kjørte i april den største reklamekampanjen for strøm noensinne, men Forbrukerombudet finner at den er "villedende og utilstrekkelig" på fem punkter.

Publisert

Det er hovedsakelig konkurrenter, men også et par vanlige forbrukere, som har klaget Statoils strømkampanje inn for Forbrukerombudet. Klagerne mener Statoil villedet forbrukerne med hensyn til hva deres tilbud på 18,9 øre kilowattimen egentlig innebar og hvordan tilbudet skiller seg fra konkurrentenes.

18,9 øre frem til jul

Statoil gikk ut med helsiders annonser i de store dagsavisene, på internett og via Direct Mail i utvalgte kommuner og sa at selskapet solgte strøm for 18,9 øre pr. kilowattime frem til jul.

Prisen ville kunne endres på to ukers varsel (på samme måte som konkurrentenes produkt "variabel pris"), men uansett ligge to øre/kilowatt under den ordinære prisen selskapet tok av gamle kunder i den samme perioden.

Vanskelig sammenlikning

Statoil sammenliknet i sine Direct Mail-usendelser sin pris på 18,9 øre i juli med konkurrentenes pris i mars/april. Nå synker strømprisene som regel frem mot sommeren og når et bunnivå omtrent ved St. Hans. Det er derfor urettferdig å sammenlikne en april-pris med en juli-pris uten samtidig å opplyse at konkurrentene sannsynligvis også vil ha satt ned prisene i juli.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.