Forbrukerrådet: Flere strømselskaper lurer kundene

Det er store forskjeller i hva strømsalgselskapene tar for å selge strøm, ifølge Forbrukerrådet. De ber strømkunder undersøke forskjellene.

REAGERER: - Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt, sier Forbrukerrådet. Foto: Paul Kleiven / NTB

REAGERER: - Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt, sier Forbrukerrådet. Foto: Paul Kleiven / NTB

Vis mer
Publisert

- Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller lurer kundene inn i avtaler de ikke skjønner. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Forbrukerrådets oversikt viser at selskapenes påslag varierer fra 0 til 26 øre, noe som utgjør en forskjell på over 4000 kroner i året med et standardforbruk på 16 000 kWt.

KAN BLI DYRT: Temperaturen faller og det blir mørkere ute. Med dette kommer behovet for mer strøm for å varme opp hjemmet ditt. Slik unngår du å bruke en formue på strøm. Reporter: Maja Walberg Klev Vis mer

- Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt. At flere selskaper også prakker på kundene sine unødvendige tilleggstjenester, slik som «strømforsikring» og «grønn strøm», hjelper heller ikke, sier Blyverket videre.

Deres klare anbefaling er å sjekke avtalen man har på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste.

- Her finner du oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din finner du på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Selve byttet er gjort med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap, sier hun.