Forbrukerrådet støtter Telepluss

Publisert

- Netcom forsøker å diskriminere en konkurrent. Det strider mot forutsetningene Stortinget satte for liberalisering av telemarkedet.

Dette sier jurist Paal Bjønness i Forbrukerrådet i en kommentar. Forbrukerrådet mener Netcom har opptrådt markedsvridende ved å stenge linjene for kundene til Telepluss. Det gjorde selskapet sammen med Telenor i fjor høst.

Telepluss brakte saken inn for Oslo Namsrett, hvor de først vant saken. I et vedtak før jul ga imidlertid Namsretten Netcom medhold i at de kan kreve Telepluss for et gebyr på 50 kroner per måned og 6,99 kroner per oppringing. Det har Netcom i første omgang ikke gjort. Dermed koster det fortsatt 195 øre per minutt å ringe med tjenesten fra Telepluss.

Strid om samtrafikkavtale

Netcom har imidlertid lagt inn en advarende talemelding til Telepluss' kunder.

- Vi reagerer prinsipielt på at Telepluss bruker vårt nett uten at vi får noe igjen for det. Det foreligger ingen samtrafikk-avtale mellom Netcom og Telepluss, sier informasjonskonsulent Bjørnar Storeheien i Netcom.

Markedsdirektør Lars Martinsen i Telepluss er imidlertid av en annen oppfatning. - Vi har en samtrafikkavtale med Netcom om bruk av telenettet, sier han og fortsetter: - Ved å legge inn talemeldingen forsøker Netcom å skremme kunder bort fra oss, mener Martinsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer