Forbyr sex-kampanje

Forbrukerombudet mener Jack & Jones utnytter kvinnekroppen.

LITE KLÆR: Det er klær det handler om, men det er ikke mye klær å se i Jack  & Jones' reklamer. Sex, derimot, det er på plass.  Foto: Jack & Jones-reklame
LITE KLÆR: Det er klær det handler om, men det er ikke mye klær å se i Jack & Jones' reklamer. Sex, derimot, det er på plass. Foto: Jack & Jones-reklame Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Min erfaring tilsier at du kommer til å gjøre det på mange trange steder. Som på toaletter.

Slik starter en av treningsvideoene, hvor en svært lettkledd kvinne viser Jack & Jones-kundene hvordan de skal holde formen. Dette for å "takle all action" de kommer til å få denne sommeren, om de kler seg i deres klær.

Og ja: "Action" og "gjøre det" betyr akkurat det du tror.

Nå går Forbrukerombudet ut mot reklamekampanjen, kalt Jack & Jones Fitness Club.

Her er de drøyeste reklamene som bruker hud for det det er verdt

- Etter vårt syn er dette utnytting av kvinnekroppen, sier seniorrådgiver Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet til DinSide.

Forbyr mer bikini

Forbrukerombudet mener derfor reklamene strider mot markedsføringsloven, som i 1978 fikk et forbud mot markedsføring hvor kvinnekroppen blir utnyttet.

I tillegg til nettsidene med "treningsvideoene", florerer halvnakne kvinner i butikkvinduer og i TV-reklamer for kleskjeden. Som forøvrig er en herrekjede, som selger pent lite bikinier og kvinneundertøy.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer