Forklaringer og forutsetninger

De svært gjennomtenkte kalkylene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er forklart ned til minste detalj. Her er forklaringene til hvordan tallene er fremkommet i sin fulle bredde.

Publisert
Sist oppdatert

Avskrivningene er teoretisk beregnet som en jevn årlig kostnad under avskrivningstiden. I praksis vil verdiforringelsen være større i tidlige enn i sene år. I eksemplene er det tatt hensyn til at store årlige kjørelengder i praksis virker mer verdiforringende på små enn på store biler. Først når bilen avhendes vil man vite eksakt hvor stor verdiforringelsen har vært i perioden.

Rentekostnader på bundet kapital er beregnet ut fra formelen: (Nypris+Restverdi)/2 x P. Som rentefot (P) er brukt 3,5 % p.a. Bilens restverdi er tilpasset forventet salgsverdi etter kjøredistanse/avskrivningstid.

Forsikringer:Tallene er forsikringskostnader i Oslo-området og er gjennomsnitt fra flere selskaper. Tallene er basert på minste egenandel, forsikringstaker over 25 år og 65% bonus på både ansvar og kasko. Det bør nevnes at det er variasjoner i forsikringspremiene både fra selskap til selskap, fra bilmodell til bilmodell og fra sted til sted. Nytt i år er at personskadeavgift ikke lenger er inkludert i ansvarsforsikringen, men inngår i årsavgiften.

Årsavgiften, som nå inkluderer personskadeavgift, er kr 2755,- i 2004.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer