I USA utsettes cirka 10 millioner mennesker for ID-tyveri hvert år, men det forekommer også i høyeste grad i Norge. I løpet av 2008 hadde Telenor 1.361 saker hvor det har blitt opprettet mobilabonnement i andres navn, og før helgen ble DinSide-redaksjonen selv offer for identitetstyveri. Nå kan privatpersoner forsikre seg mot fenomenet.
- Identitetstyveri er et av de størst voksende kriminelle områdene, og dette er noe folk bør være oppmerksomme på, sier Ole Morten Knudsen, informasjonsrådgiver i Datatilsynet, til DinSide.
Han legger til at ettersom problemet er økende, er Datatilsynet i utgangspunktet positive til slike forsikringer og ser gjerne at flere forsikringsselskaper kommer på banen.
- Hvis man virkelig blir utsatt for grovt ID-tyveri der svindlerne handler biler og tar opp lån i andres navn, slik det finnes eksempler på, kan det påløpe store advokatutgifter for å få ryddet opp, sier Knudsen.
- Alle blir utsatt for ID-tyveri
To av aktørene som nå tilbyr dette, er Eurocard og DinersClub, som drives av samme selskap.
- Vi har bare tilbudt dette produktet i en drøy måned, men responsen er større enn det vi trodde på forhånd, sier Hilde Fredheim Høgberg, informasjonssansvarlig for DinersClub og Eurocard.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger