Kansellering og avbestilling av flyreise

Forsikringen kan dekke «tilgode­lappen» hvis den går ut på dato

Men, det er krav til hvordan du fikk flyreise-tilgodelappen som er avgjørende for om du får erstattet dem. Det kan også hende ubrukte og utgåtte tilgodelapper ikke blir dekket av forsikringsselskapet i det hele tatt. Og, flyselskapet kan faktisk også dekke dette for deg.

REISERÅD: Skal du reise til et rødt land, må du huske på dette. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Under coronavirusutbruddet har reiserestriksjoner og helsemyndighetenes formaning om å holde seg hjemme ført til at mange planlagte flyturer ble avlyst.

Enten kansellerte flyselskapene selv, eller så avbestilte du kanskje selv - og refusjonen blir deretter:

  • Dersom flyselskapet kansellerte, har du som reisende krav på å få pengene dine igjen, uavhengig av om du har refunderbar billett.
  • Avbestiller du selv, må du enten ha kjøpt en avbestillingsforsikring/refunderbar billett fra flyselskapet, eller få dekket billetten via reiseforsikringen. Har du ikke forsikring, får du kun dekket skatt og avgifter av billettprisen (ofte cirka halve prisen).

Tilgodelapp-refusjonen kan gå tapt

Det er ikke tvil om at corona-kanselleringene har kostet flyselskapene dyrt - de har tapt enorme pengesummer og konkursfaren har økt kraftig.

Nettopp av den grunn var det nok at både SAS og Norwegian spurte kunden som avbestilte reisene sine eller som fikk flyvningene kansellert, om de heller ville ha refusjon i form av cash points eller en tilgodelapp de kunne bruke på et seinere tidspunkt.

Men, forsikringsselskapet Fremtind påpeker at slike refusjonsalternativ kan gå ut på dato før norske myndigheter åpner opp for utenlandsreiser igjen.

Sjekk om du får dekket dine tapte tilgodelapper

- Sitter du med en tilgodelapp hvor reiseoperatøren eller flyselskapet har kansellert reisen, risikerer du å tape denne - vår reiseforsikring dekker ikke dette, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind til Dinside.

- Fikk du, derimot, tilgodelapp når du selv avbestilte reisen, kan forsikringen dekke det. Vi dekker utgåtte tilgodelapper om den opprinnelige reisen ble bestilt før 12. mars, og om kunden selv avbestilte og mottok lappen før 1. juni 2020, sier Nielsen videre.

SAS dekker de utgåtte tilgodelappene dine

I vilkårene til SAS står det at dersom flyselskapet selv kansellerte flyturen og du valgte tilgodelapp/voucher framfor å få pengene igjen, får du likevel pengene igjen fra dem om du ikke bruker tilgodelappen før den går ut på dato.

Dersom du selv valgte å avbestille og motta en tilgodelapp, er denne ikke-refunderbar, men har varighet på 12 måneder (det er en tapt tilgodelapp av denne typen Fremtind altså kan dekke).

Fikk du en tilgodelapp som nevnt over fra SAS før 22. april 2020, har flyselskapet fjernet den gamle utløpsdatoen (som var 30. november samme år) og erstattet den med en 12-måneders frist.

Går flyselskapet konkurs, dekker ikke Fremtind ubrukte tilgodelapper.

Dekker ikke tapte tilgodelapper- uansett

Europeiske forsikring på sin side gikk tidlig utenfor egne vilkår og lot kundene få dekket avbestilling av reiser uavhengig av fremtidig avreisedato.

- De som valgte å benytte seg av dette fikk erstattet utgiftene fly- eller reiseselskapet ikke refunderte av oss, sier kommunikasjonsansvarlige Andreas Bibow Handeland til Dinside.

- Vi har gjennom hele pandemien vært tydelige på at kundene har krav på pengene tilbake for reiser fly- eller reiseselskapene selv kansellerer, men at bonuspoeng, cashpoints, vouchere og andre tilgodelapper mange har opplevd å få tilbud om, ikke erstattes av oss - dette er et anliggende mellom kunden og disse selskapene, sier Handeland.

Tryg legger seg på samme linje som Europeiske:

- Dersom kunder velger å ta i mot tilgodelapper i form av cashpoints, vouchere eller annet, er dette en sak mellom dem og flyselskapet, og det er kundens ansvar å få brukt disse tilgode-ordningene før de går ut, sier Ole Irgens i Tryg til Dinside.

- Kunder som fortsatt ikke har fått erstatning fra flyselskapene, bør vurdere nøye om de skal velge andre oppgjørsformer enn kontante penger, siden de kan risikere at tilgodelapper vil kunne gå ut på dato før de blir brukt, fortsetter han.

SYDEN: Europeiske advarer om reiser til røde land. Reporter: Jeanette N. Vik Vis mer

Hva med reisebestillinger fram i tid?

Du kan naturligvis bruke bonuspoeng eller tilgodelapper til å bestille innenlandsreiser også. Reiser hjem til jul går under definisjonen «nødvendig», selv om myndighetene fortsatt råder nordmenn til å unngå innenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig.

- Om myndighetene åpner opp for innenlandsreiser på nyåret, får du dra hvis du bestiller reise fram i tid. Det er også mulig å bestille utenlandsreiser langt frem i tid, men jeg anbefaler å vente med dette, sier Nielsen i Framtind.

- Selv om det nå kommer vaksiner, kan mange land fortsatt være «røde» neste sommer. Du får ikke dekket avbestilling om du bestiller reise til et land som er rødt, og om landet fortsatt er det når reisen finner sted, har reiseforsikringen ytterligere begrensninger, minner hun om til slutt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer