Under coronavirusutbruddet har reiserestriksjoner og helsemyndighetenes formaning om å holde seg hjemme ført til at mange planlagte flyturer ble avlyst.
Enten kansellerte flyselskapene selv, eller så avbestilte du kanskje selv - og refusjonen blir deretter:
- Dersom flyselskapet kansellerte, har du som reisende krav på å få pengene dine igjen, uavhengig av om du har refunderbar billett.
- Avbestiller du selv, må du enten ha kjøpt en avbestillingsforsikring/refunderbar billett fra flyselskapet, eller få dekket billetten via reiseforsikringen. Har du ikke forsikring, får du kun dekket skatt og avgifter av billettprisen (ofte cirka halve prisen).
Tilgodelapp-refusjonen kan gå tapt
Det er ikke tvil om at corona-kanselleringene har kostet flyselskapene dyrt - de har tapt enorme pengesummer og konkursfaren har økt kraftig.
Nettopp av den grunn var det nok at både SAS og Norwegian spurte kunden som avbestilte reisene sine eller som fikk flyvningene kansellert, om de heller ville ha refusjon i form av cash points eller en tilgodelapp de kunne bruke på et seinere tidspunkt.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger