Mobilbruk i bil

Forsikringsselskap vil belønne sjåfører som ikke bruker mobil

Fremtind utvikler en ny, smart bilforsikring som skal avdekke mobilbruk mens du kjører, og belønne deg hvis du lar telefonen ligge. Naf er, derimot, skeptiske.

MOBIL I BIL: Analyser fra Statens Vegvesen viser at uoppmerksomhet hos sjåføren bidrar til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken. 
 
Når Fremtind utvikler neste generasjon smart bilforsikring, fokuserer de derfor mye på mobildistraksjon. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
MOBIL I BIL: Analyser fra Statens Vegvesen viser at uoppmerksomhet hos sjåføren bidrar til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken. Når Fremtind utvikler neste generasjon smart bilforsikring, fokuserer de derfor mye på mobildistraksjon. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

- Mye tyder på at distraherte sjåfører med mobilen i hånden er den nye fyllekjøringen, sier Stine Bakke-Haugseth, leder for smart bilforsikring i Fremtind, til Dinside.no.

Dette er grunnen til at DNB og Sparebank 1s felles forsikringsselskap vil fokusere på mobilbruk i bilen nå når de utvikler sin neste generasjons smarte bilforsikring.

- Målet er å bevisstgjøre og motivere sjåførene til tryggere kjøreatferd gjennom belønning, for eksempel rabatt på forsikringen eller andre fordeler, samt gamification i appen, sier Bakke-Haugseth videre.

Fremtind vil, derimot, ikke straffe sjåførene som bruker mobilen mens de kjører. Baktanken deres er å motivere gjennom belønning.

- Interessant

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk synes belønning for ikke å bruke mobilen under kjøring, er et svært interessant tiltak.

- Belønning er ofte en god motivasjonsfaktor når vi skal forsøker å påvirke atferd. Hvis ordningen gjør at færre bruker mobilen under kjøring, er dette svært positivt for trafikksikkerheten, sier Johansen til Dinside.no.

Trygg Trafikk har for øvrig god kjennskap til at enkelte forsikringsselskap har smart bilforsikring gjennom app-baserte løsninger med atferdsregistrering. Internasjonalt er dette storindustri, blant annet kan Kinas største forsikringsselskap påvise store besparelser i sin, antakeligvis, enorme kundeportefølje, ifølge seniorrådgiveren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer